Lämmin sauna. Kiukaasta nousee hyöryä ja saunan lauteilla on saunavihta ja vettä täynnä oleva saunakiulu.
Julkaistu: 17.6.2022

Sauna kuntoon juhannukseksi!

Kesäisin ja etenkin juhannuksena saunat ovat kovassa käytössä. Huolehdi sauna kuntoon 18.6. vietettävän kansallisen saunapäivän kunniaksi!

Saunan kunnossapito pidentää sen käyttöikää. Tarvittavat huoltotoimenpiteet tekemällä pääset nauttimaan hyvistä löylyistä pitkään.

Tee seuraavat asiat kesän kynnyksellä:

• Tarkista lauderakenteiden liitoksien kunto, kiristä ruuvien kannat ja vaihda ruostuneet kiinnikkeet tai ruuvit tarvittaessa.
  • Kiuaskivet tulee vaihtaa vuosittain, jos kesällä saunaa lämmitetään useamman kerran viikossa tai jos sauna on ympärivuotisessa käytössä. Jos saunaa lämmitetään harvemmin, kannattaa kivet kääntää vuosittain niin, että päällimmäiset kivet tulevat kiukaan pohjalle. Poista murentuneet kiviainekset kiukaan pohjalta.
  • Puhdista saunan seinät, lauteet, lattia ja valaisimet. Muista kuivata sauna pesun jälkeen.
  • Hio tummentumat hienolla hiekkapaperilla niin, että puun oikea väri näkyy.
  • Puhdistetut ja hiotut puuosat tulee suojata nykyaikaisella saunan suoja-aineella.
  • Puuosien kuivuminen ja saunan tuulettuminen kannattaa muistaa jokaisen saunomiskerran jälkeen. Saunan ja pesutilan lattian pyyhkiminen lastalla nopeuttaa tilojen kuivumista.
  • Sauna on hyvä pestä ja suojata käytöstä riippuen 1–3 kertaa vuodessa. Lauteet suojataan uudestaan aina hionnan jälkeen.
  • Pesutilan lattiakaivon puhtaus on syytä tarkistaa aina, kun saunaa puhdistetaan.
  • Kesämökkiä ensimmäistä kertaa talven jälkeen lämmitettäessä tulee tarkistaa savuhormin kunto, ettei se ole tukossa ja ettei hormiin ole tullut halkeamia.

Muista noudattaa puhtaan puun polttamisen periaatteita

Kaikkein tärkeintä on käyttää tulipesässä puhdasta ja kuivaa puuta. Ennen sytyttämistä kannattaa tarkistaa, että savupellit ovat auki, tuhkat on poistettu ja arina on puhdas. Puut on hyvä latoa tulipesässä vaakatasoon niin, että isoimmat puut tulevat alle ja pienimmät päälle. Puiden yläpuolelle kannattaa jättää tyhjää tilaa puolet tulisijan korkeudesta tai kiuasvalmistajan suosituksen mukaan.

Hyviä sytykkeitä ovat sytytyspalat ja tuohi. Myös pientä määrää sanomalehteä voi käyttää. Puut on yleensä hyvä sytyttää päältä, mutta noudata tulisijan valmistajan ohjeistusta. Roskia ei pidä polttaa tulisijassa lainkaan, sillä ne nokeavat tulisijan ja hormin ja heikentävät tulisijan lämmönluovutuskykyä.

Palamisnopeus on myös tärkeää huomioida. Liian hidas tai liian nopea palaminen on epätäydellistä. Palamisen nopeutta tulisijassa säädetään paloilman avulla.

Lisää tietoa aiheesta löydät Hengitysliiton verkkosivuilta