Mietteliäs iäkäs nainen. Nainen näyttää miettivän ravintoon liittymiä asioita, sillä hänen takanaan on iso määrä erilaisia hedelmiä ja mehuja.
Julkaistu: 30.8.2021
UutisetHengitysterveysVaikuttaminen

Terveysveron käyttöönotto turvattava

Tarttumattomat sairaudet -verkosto esittää työryhmän perustamista, joka selvittää mahdollisuutta ottaa käyttöön kansanterveyttä edistävä terveysvero.

Tarttumattomat sairaudet- järjestöverkosto on lähettänyt ministeri Saarikolle sekä joukolle päättäjiä ja virkamiehiä avoimen kirjeen. Kirjeessä järjestöt esittävät, että valtiovarainministeriön budjettiesityksessä ensi vuodelle turvataan terveysveron käyttöönoton selvittäminen osana tulevia veroratkaisuja. On perustettava työryhmä, jonka tehtävänä olisi selvittää mahdollisuutta ottaa käyttöön kansanterveyttä edistävä laajapohjainen vero ja luonnostella Suomelle sopiva malli sokerin, suolan ja kovan rasvan verottamiseksi elintarvikkeissa.

Lue koko kirje Tarttumattomat sairaudet -verkoston sivuilla.

Tarttumattomat sairaudet -verkostoon kuuluvat Suomen suurimmat potilas- ja kansanterveysjärjestöt ja Suomen suurin tieteellinen seura. Verkoston muodostavat Aivoliitto, Filha, Hengitysliitto, Suomen Diabetesliitto, Suomalainen lääkäriseura Duodecim, MIELI Suomen Mielenterveys ry, Suomen Sydänliitto ja Suomen Syöpäyhdistys. Verkoston puheenjohtajuus on vuonna 2021 Hengitysliitolla.

Lue lisää Hengitysliiton uutisesta Terveysperusteinen vero tukee kansanterveyttä.