kerrostalo parvekkeita
Julkaistu: 21.9.2021
UutisetHengitysterveysSavuttomuusSisäilmaVaikuttaminen

Turun kaupungin vuokrataloyhtiöt ovat jatkossa savuttomia

Turun kaupungin vuokrataloyhtiö TVT kieltää päivitetyssä vuokrasopimuksessaan tupakoinnin huoneistoissa, parvekkeilla, patioilla, asuntopihoilla ja taloyhtiön yhteisissä tiloissa. Muutos koskee yli 20 000 asukasta Turussa.

Uusiin sopimusehtoihin on lisätty savuttomuuden vaatimus kaikissa asunnoissa ja kiinteistöissä. TVT kertoo, että päivityksen tavoitteena on asukkaiden yhdenvertaisuus ja lainsäädännön vaatimukset. Tupakointi sallitaan jatkossa vain joko erikseen merkityllä tupakointipaikalla tai kiinteistön piha-alueen ulkoreunalla. Lue lisää TVT:n vuokra-asuntojen tupakointikiellosta Ylen uutisesta.

”Tämä on ehdottomasti hyvä uutinen. Meillä kaikilla on oltava oikeus savuttomaan asuinympäristöön. Toivotaan, että mahdollisimman moni kaupunki seuraa Turun esimerkkiä”, Hengitysliiton terveysasiantuntija Maija Kolstela sanoo.

Hengitysliitto jatkaa edelleen vaikuttamistyötä savuttomuuden edistämiseksi. Otimme 7.6.2021 kantaa asuntoyhtiöiden tupakointikiellon hakemisen helpottamiseen. Lue Hengitysliiton lausunto tupakkalain muuttamisesta.