astma piippu stetoskooppi
Julkaistu: 31.5.2022
UutisetHengityssairaudet

Tutkimus: Kuormittavat elämäntapahtumat lisäävät riskiä sairastua astmaan

Tuoreen väitöskirjatutkimuksen mukaan lapsuusiässä runsaasti kuormittavia elämäntapahtumia kokeneilla henkilöillä on suurempi riski sairastua astmaan aikuisena.

Ttm Raija Lietzén (2022) väitöskirjatutkimuksessa Lapsuus- ja aikuisiän kuormittavat elämäntapahtumat ja astma aikuisuudessa: yhteys sairastumisriskiin ja oireiluun todetaan, että kuormittavat elämäntapahtumat lisäävät riskiä sairastua astmaan ja astmaoireiluun.

Lapsuusiässä runsaasti kuormittavia elämäntapahtumia kokeneilla astmaan sairastumisen riski aikuisena oli suurempi verrattuna niihin, joilla ei ollut vastaavia lapsuuteen liittyviä kuormitustekijöitä. Aikuisiän elämäntapahtumien aiheuttama suuri kuormittavuus kaksinkertaisti astmaan sairastumisen riskin.

Kuormittavien elämäntapahtumien yhteyttä Lietzén tutki seuraamalla, kuinka monta kertaa tutkimuksessa tarkastellut, astmaa sairastavat henkilöt ostivat sairauden pahenemiseen tarkoitettuja lääkkeitä apteekista.

Ilmeni, että runsaasti kuormittavia elämäntapahtumia kokeneet hankkivat kyseisiä astmalääkkeitä elämäntapahtumien jälkeen puolitoista kertaa enemmän kuin ennen elämäntapahtumia. Tämä viittaa heidän astmaoireilunsa lisääntymiseen.

Astmaa sairastaa noin 10 % suomalaisista aikuisista. Nykytiedon mukaan astman kehittymiseen vaikuttavat erilaisten ympäristö-, perinnöllisten ja potilaskohtaisten tekijöiden yhteisvaikutus.