Julkaistu: 23.12.2020
UutisetSisäilma

Vähennä joulun tuoksukuormaa

Kokosimme jouluvalmisteluihin vinkkejä, joilla voit vähentää joulun tuoksukuormaa. Vinkkien myötä Hengitysliitto toivoo kaikille rauhallista joulua!

Suomalaisissa joululeivonnaisissa ja -ruoissa käytetään voimakkaasti tuoksuvia mausteita, kuten kanelia, kardemummaa, neilikkaa ja inkivääriä. On hyvä tiedostaa, että monille tuoksuille herkille ne voivat aiheuttaa oireita.

Voimakkaasti tuoksuvat joulukukat kuten hyasintit voivat myös aiheuttaa oireita. Esimerkiksi jouluruusu (kuvassa etualalla) tai timanttiananas ovat turvallisia vaihtoehtoja.

Jos perinteinen metsäkuusi aiheuttaa oireita, tilalle voi valita muovikuusen. Joulukuusikauppiaalta voi myös kysyä vähemmän tuoksuvia puulajeja. Esimerkiksi mustakuusi on miedomman tuoksuinen puulaji kuin perinteinen metsäkuusi.

Kynttilöitä kannattaa polttaa maltilla, sillä kynttilät tuottavat palaessaan päästöjä, jotka voivat aiheuttaa oireita. Sytytä siis usean kynttilän sijaan yksi kynttilä tai polta niitä ulkona lyhdyssä. Myös led-kynttilöillä saa luotua tunnelmallista valoa joulujuhlaan. Katso lisää vinkkejä kynttilöiden polttamiseen Hengitysliiton uutisesta.

Joulusauna kannattaa sytyttää minimoiden puunpolton päästöt. Vinkkejä puun polttamiseen löydät verkkosivuiltamme.

Hengitysoireet johtuvat harvoin vain yhdestä tuoksusta, vaan usein tuoksujen yhteismäärästä. Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee kaikkia pohtimaan tuoksukuormaansa. Lue lisää #tuoksutON-kampanjasta.

Hengitysliitto toivoo rauhallista joulua kaikille!