Julkaistu: 30.9.2022
UutisetHengitysterveysSisäilma

Vähennä kodin energiankulutusta turvallisesti

Meitä kaikkia kannustetaan säästämään energiaa sähkön riittävyyden ja korkean hinnan vuoksi. Pidetään huolta, ettei energiansäästötoimista tule vahingossa haittaa sisäilmalle ja terveydelle.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL (29.9.2022) antaa energiansäästövinkkejä, joilla energiankulutusta voidaan pienentää turvallisesti:

1. Laske huonelämpötilaa maltilla

Suositeltu huonelämpötila on vähintään 18 astetta, kuitenkin lasten ja vanhusten käyttämissä tiloissa sen pitää olla vähintään 20 astetta vedossakin. Tiloissa, joissa ei asuta, lämpötila voi laskea alle 18 asteen, esimerkiksi varastossa 12 asteeseen ja autotallissa 5 asteeseen. Muista huolehtia riittävästä ilmanvaihdosta ja seurata sisäilman suhteellista kosteutta etenkin kovilla pakkasilla. Älä laske lämpötilaa liian alas, etteivät vesiputket jäädy.

2. Huolehdi kodin ilmanvaihdosta

Ilmanvaihto poistaa epäpuhtauksia sisäilmasta ja tuo puhdasta ilmaa tilalle. Huolehdi, että koneellinen ilmanvaihto on huollettu, tuloilman lämpötila säädetty ja ilmamäärät tarkastettu. Tärkeää on varmistaa erityisesti märkätilojen riittävä lämmitys ja ilmanvaihto.

Älä sulje tai tuki ilmanvaihdon venttiilejä. Jos rakennuksessa on koneellinen radonpoisto, älä kytke sitä pois päältä tai alenna sen tehoa.

3. Pidä käyttöveden lämpötila riittävän korkeana

Legionellabakteerit, jotka aiheuttavat infektioita, pystyvät lisääntymään 20–45-asteisessa vedessä. Niiden torjumiseksi käyttövesi on syytä pitää noin 55–60-asteisena. Voit vaikuttaa lämpimän veden käyttöön esimerkiksi lyhentämällä suihkuaikaa. Huolehdi, että kaikki kodin vesipisteet ovat säännöllisessä käytössä, sillä myös erittäin vähäinen vedenkäyttö on riskitekijä legionellan kasvulle putkistoissa.

4. Jätä lisäeristystyöt ammattilaiselle

Väärin toteutettu rakennuksen lisäeristys voi aiheuttaa kosteusvaurion. Rakennuksen energiakorjauksen suunnittelu ja toteutus tulee aina teettää ammattilaisella.

5. Polta vain puhdasta ja kuivaa puuta

Polta tulisijassa vain kuivaa, puhdasta puuta. Pidä tulisija kunnossa, noudata sen käyttöohjeita ja muista säännöllinen nuohous. Vältä myös puun polttamista liian pienellä ilmamäärällä eli kitupolttoa. Lue lisää puhtaasta puunpoltosta Hengitysliiton Polta puuta puhtaasti -sivulta.

Myös kynttilöiden poltto lisää sisäilman pienhiukkasmääriä, joten niillä ei kannata korvata kodin valonlähteitä. Säästä valaistuksessa energiaa valitsemalla energiatehokkaita led-lamppuja.

Jos pohdit energiansäästöön liittyviä asioita ja miten ne vaikuttavat sisäilmaan ja asumisterveyteen, soita Hengitysliiton Kodin sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Puhelin palvelee maanantaista torstaihin kello 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,17 € / minuutti.