Allerginen nuha

Allergisella nuhalla tarkoitetaan nenän limakalvon sairautta, jonka oireet johtuvat limakalvon allergisesta tulehdusreaktiosta. Allergia oireilee silmissä, nenässä, keuhkoissa, ihossa ja suolistossa.

Kohtalainen ja vaikea allerginen nuha lisää riskiä sairastua astmaan nelinkertaiseksi. Astma ja allerginen nuha esiintyvät usein yhdessä ja niiden syntymekanismi on samankaltainen: nenään tuleva allergeeni aiheuttaa tulehduksen.  Astmataipumuksen omaavilla henkilöillä tulehdus leviää immuunipuolustusjärjestelmän kautta keuhkoihin. Kyseessä ei ole bakteeri- eikä virustulehdus. Jos allergista nuhaa hoidetaan hyvin, riski sairastua astmaan pienenee huomattavasti.

Ota yhteys lääkäriin, mikäli sinulla on allergisen nuhan lisäksi alahengitysteiden oireita kuten pitkittynyttä yskää, hengenahdistusta tai toistuvia keuhkoputkentulehduksia.

Allergiat ja allerginen nuha ovat yleisiä sairauksia Suomessa, koska elinympäristömme on siistimpi ja hygieenisempi kuin aiemmin. Elimistön immuunipuolustusjärjestelmällä ei enää ole yhtä paljon haasteita kuin ennen: ravinto on puhdasta ja pitkälle käsiteltyä ja mikrobeille altistuminen vähäisempää. Osalla ihmisistä elimistö ylireagoi tilanteeseen ja käynnistää puolustusreaktion kohdatessaan vaarattomia ympäristöstä tulevia altisteita kuten esimerkiksi eläin- ja siitepölyä.

Joka neljäs suomalainen sairastaa allergista nuhaa. Se on lapsuusiän tavallisimpia sairauksia, mutta pienillä lapsilla se voidaan sekoittaa virusten aiheuttamaan ylähengitysteiden infektioon. Allergisen nuhan esiintyvyys kasvaa iän myötä. Allerginen nuha on usein alihoidettu ja sitä sairastetaan turhaan.

Lue allergisesta nuhasta Avainapteekkien sivuilla

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt