Allerginen nuha

Allergisella nuhalla tarkoitetaan nenän limakalvon sairautta, jonka oireet johtuvat limakalvon allergisesta tulehdusreaktiosta. Allergia oireilee silmissä, nenässä, keuhkoissa, ihossa ja suolistossa.

Kohtalainen ja vaikea allerginen nuha lisää riskiä sairastua astmaan nelinkertaiseksi. Astma ja allerginen nuha esiintyvät usein yhdessä ja niiden syntymekanismi on samankaltainen: nenään tuleva allergeeni aiheuttaa tulehduksen.  Astmataipumuksen omaavilla henkilöillä tulehdus leviää immuunipuolustusjärjestelmän kautta keuhkoihin. Kyseessä ei ole bakteeri- eikä virustulehdus. Jos allergista nuhaa hoidetaan hyvin, riski sairastua astmaan pienenee huomattavasti.

Ota yhteys lääkäriin, mikäli sinulla on allergisen nuhan lisäksi alahengitysteiden oireita kuten pitkittynyttä yskää, hengenahdistusta tai toistuvia keuhkoputkentulehduksia.

Allergiat ja allerginen nuha ovat yleisiä sairauksia Suomessa, koska elinympäristömme on siistimpi ja hygieenisempi kuin aiemmin. Elimistön immuunipuolustusjärjestelmällä ei enää ole yhtä paljon haasteita kuin ennen: ravinto on puhdasta ja pitkälle käsiteltyä ja mikrobeille altistuminen vähäisempää. Osalla ihmisistä elimistö ylireagoi tilanteeseen ja käynnistää puolustusreaktion kohdatessaan vaarattomia ympäristöstä tulevia altisteita kuten esimerkiksi eläin- ja siitepölyä.

Joka neljäs suomalainen sairastaa allergista nuhaa. Se on lapsuusiän tavallisimpia sairauksia, mutta pienillä lapsilla se voidaan sekoittaa virusten aiheuttamaan ylähengitysteiden infektioon. Allergisen nuhan esiintyvyys kasvaa iän myötä. Allerginen nuha on usein alihoidettu ja sitä sairastetaan turhaan.

Lue allergisesta nuhasta Avainapteekkien sivuilla

Osallistu Pieni eleen vaalittomaan keräykseen. Keräys järjestetään maakuntavaalien suunniteltuna ajankohtana 17.-28.10., vaikka vaalit siirtyivätkin keväälle. Vaalittomalla keräyksellä Pieni ele muistuttaa, että lahjoittaminen onnistuu muutenkin kuin käteisenä keräyslippaaseen. https://bit.ly/2CTMxWw

Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Oivallus, ettei tarvitse selvitä kaikesta yksin, monet muutkin ovat kulkeneet samaa polkua aiemmin. Vertaistoiminta luo uskoa tulevaan, siihen, että tulevaisuus on kaikesta huolimatta olemassa jokaiselle. Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Hengitysliitto kiittää tämän kirjoituksen myötä kaikkia vertaistoimijoita ja toivottaa oikein hyvää kansainvälistä #vertaistuenpäivä'ä:: https://bit.ly/2yq48kQ

Hengitysliitto muistuttaa Asunnottomien yön alla, että sisäilmasta oireilu ja sairastaminen ovat asunnottomuuden riskitekijä. Sisäilmasta sairastavat asunnottomat ovat asunnottomuuden erityisryhmä, joka tunnistetaan vielä huonosti. Sisäilmasta oireilusta juurensa juontavaan asunnottomuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaasti kuntatason ennaltaehkäisevillä ja auttavilla palveluilla.