Näin selvität homeongelmaa

Homeongelman selvittäminen on vaiheittain etenevä prosessi.

Lue lisää sisäilmaongelmien selvitysprosessista kotona, työpaikalla, päiväkodissa ja koulussa hengityssairaudet-osiossa. Rakennuksen homeongelmaa selvitetään seuraavasti:

Rakennukselle on syytä tehdä kosteustekninen kuntotutkimus, jos ihmisten oireet, rakenteissa havaitut ongelmat tai sisäilman haju viittaavat mahdolliseen homeongelmaan. Kosteusteknisiä kuntotutkimuksia tekevät esimerkiksi insinööritoimistot.

Rakenteiden riskianalyysissä tutkija tutustuu rakennuksen rakenne- ja LVI-piirustuksiin ja etsii niistä nk. riskirakenteita. Riskirakenteet ovat talon rakenteita, jotka oletettavimmin sisältävät mahdollisia kosteusteknisiä ongelmia. Lisäksi tutkija keskustelee rakennuksen käyttäjän kanssa rakennuksen historiasta, tehdyistä korjauksista ja huolloista sekä asukkaan tekemistä havainnoista.

Aistinvaraisessa tutkimuksessa tutkija kiertää rakennuksen kaikki sisätilat ja tutustuu rakennukseen myös ulkopuolelta. Mukanaan tutkijalla voi olla esimerkiksi pintakosteusilmaisin, jolla kartoitetaan rakenteiden kosteusvaihteluja. Myös ilmanvaihtojärjestelmä, sen toimivuus ja mahdollinen vaikutus homeiden liikkumiseen sisäilmassa täytyy selvittää. Kierroksen päätteeksi tutkijalla on käsitys talon rakenteista ja laitteista sekä niiden toimivuudesta ja kunnosta.

Jos tutkija epäilee jonkun rakenteen kuntoa ja kosteusteknistä toimintaa, tulee kyseinen rakenne tutkia tarkemmin. Rakenne avataan ja tehdään tarkempia kosteusmittauksia, otetaan laboratoriossa analysoitavia materiaali- tai pintanäytteitä, selvitetään ilmavuotoreittejä, tehdään lämpökuvauksia jne.

Tutkimuksesta kirjoitetaan raportti, jossa kuvataan seikkaperäisesti rakennuksessa oleva kosteus- tai homevaurio ja siihen johtaneet syyt. Lisäksi on syytä pyytää tutkijaa kirjoittamaan korjaustapaehdotus, joka tulee toimimaan korjaussuunnittelun pohjana.

Sisäilmasta tehtäviä mikrobimittauksia tehdään yleensä silloin, kun ei olla varmoja onko rakennuksessa homeongelma. Nämä mittaukset ovat kuitenkin hyvin epävarmoja, eikä niiden tuloksia saisi tulkita kuin toiseen suuntaan: jos näytteessä on mikrobeja yli sallittujen viitearvojen, saattaa rakennuksessa olla homeongelma. Useimmiten homeongelmat eivät näy sisäilmanäytteissä.

Tällä viikolla vietetään Yksi elämän univiikkoa. Neuvokkaan perheen verkkosivuilta löytyy näppärä Unipuu, jonka avulla voi jutella lasten kanssa, miksi uni on tärkeää ja mikä auttaa nukkumaan hyvin. Lue lisää: https://bit.ly/2W4YP4c #yksielama #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.