Näin selvität homeongelmaa

Homeongelman selvittäminen on vaiheittain etenevä prosessi.

Lue lisää sisäilmaongelmien selvitysprosessista kotona, työpaikalla, päiväkodissa ja koulussa hengityssairaudet-osiossa. Rakennuksen homeongelmaa selvitetään seuraavasti:

Rakennukselle on syytä tehdä kosteustekninen kuntotutkimus, jos ihmisten oireet, rakenteissa havaitut ongelmat tai sisäilman haju viittaavat mahdolliseen homeongelmaan. Kosteusteknisiä kuntotutkimuksia tekevät esimerkiksi insinööritoimistot.

Rakenteiden riskianalyysissä tutkija tutustuu rakennuksen rakenne- ja LVI-piirustuksiin ja etsii niistä nk. riskirakenteita. Riskirakenteet ovat talon rakenteita, jotka oletettavimmin sisältävät mahdollisia kosteusteknisiä ongelmia. Lisäksi tutkija keskustelee rakennuksen käyttäjän kanssa rakennuksen historiasta, tehdyistä korjauksista ja huolloista sekä asukkaan tekemistä havainnoista.

Aistinvaraisessa tutkimuksessa tutkija kiertää rakennuksen kaikki sisätilat ja tutustuu rakennukseen myös ulkopuolelta. Mukanaan tutkijalla voi olla esimerkiksi pintakosteusilmaisin, jolla kartoitetaan rakenteiden kosteusvaihteluja. Myös ilmanvaihtojärjestelmä, sen toimivuus ja mahdollinen vaikutus homeiden liikkumiseen sisäilmassa täytyy selvittää. Kierroksen päätteeksi tutkijalla on käsitys talon rakenteista ja laitteista sekä niiden toimivuudesta ja kunnosta.

Jos tutkija epäilee jonkun rakenteen kuntoa ja kosteusteknistä toimintaa, tulee kyseinen rakenne tutkia tarkemmin. Rakenne avataan ja tehdään tarkempia kosteusmittauksia, otetaan laboratoriossa analysoitavia materiaali- tai pintanäytteitä, selvitetään ilmavuotoreittejä, tehdään lämpökuvauksia jne.

Tutkimuksesta kirjoitetaan raportti, jossa kuvataan seikkaperäisesti rakennuksessa oleva kosteus- tai homevaurio ja siihen johtaneet syyt. Lisäksi on syytä pyytää tutkijaa kirjoittamaan korjaustapaehdotus, joka tulee toimimaan korjaussuunnittelun pohjana.

Sisäilmasta tehtäviä mikrobimittauksia tehdään yleensä silloin, kun ei olla varmoja onko rakennuksessa homeongelma. Nämä mittaukset ovat kuitenkin hyvin epävarmoja, eikä niiden tuloksia saisi tulkita kuin toiseen suuntaan: jos näytteessä on mikrobeja yli sallittujen viitearvojen, saattaa rakennuksessa olla homeongelma. Useimmiten homeongelmat eivät näy sisäilmanäytteissä.

Osallistu Pieni eleen vaalittomaan keräykseen. Keräys järjestetään maakuntavaalien suunniteltuna ajankohtana 17.-28.10., vaikka vaalit siirtyivätkin keväälle. Vaalittomalla keräyksellä Pieni ele muistuttaa, että lahjoittaminen onnistuu muutenkin kuin käteisenä keräyslippaaseen. https://bit.ly/2CTMxWw

Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Oivallus, ettei tarvitse selvitä kaikesta yksin, monet muutkin ovat kulkeneet samaa polkua aiemmin. Vertaistoiminta luo uskoa tulevaan, siihen, että tulevaisuus on kaikesta huolimatta olemassa jokaiselle. Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Hengitysliitto kiittää tämän kirjoituksen myötä kaikkia vertaistoimijoita ja toivottaa oikein hyvää kansainvälistä #vertaistuenpäivä'ä:: https://bit.ly/2yq48kQ

Hengitysliitto muistuttaa Asunnottomien yön alla, että sisäilmasta oireilu ja sairastaminen ovat asunnottomuuden riskitekijä. Sisäilmasta sairastavat asunnottomat ovat asunnottomuuden erityisryhmä, joka tunnistetaan vielä huonosti. Sisäilmasta oireilusta juurensa juontavaan asunnottomuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaasti kuntatason ennaltaehkäisevillä ja auttavilla palveluilla.