Näin selvität homeongelmaa

Homeongelman selvittäminen on vaiheittain etenevä prosessi.

Lue lisää sisäilmaongelmien selvitysprosessista kotona, työpaikalla, päiväkodissa ja koulussa hengityssairaudet-osiossa. Rakennuksen homeongelmaa selvitetään seuraavasti:

Rakennukselle on syytä tehdä kosteustekninen kuntotutkimus, jos ihmisten oireet, rakenteissa havaitut ongelmat tai sisäilman haju viittaavat mahdolliseen homeongelmaan. Kosteusteknisiä kuntotutkimuksia tekevät esimerkiksi insinööritoimistot.

Rakenteiden riskianalyysissä tutkija tutustuu rakennuksen rakenne- ja LVI-piirustuksiin ja etsii niistä nk. riskirakenteita. Riskirakenteet ovat talon rakenteita, jotka oletettavimmin sisältävät mahdollisia kosteusteknisiä ongelmia. Lisäksi tutkija keskustelee rakennuksen käyttäjän kanssa rakennuksen historiasta, tehdyistä korjauksista ja huolloista sekä asukkaan tekemistä havainnoista.

Aistinvaraisessa tutkimuksessa tutkija kiertää rakennuksen kaikki sisätilat ja tutustuu rakennukseen myös ulkopuolelta. Mukanaan tutkijalla voi olla esimerkiksi pintakosteusilmaisin, jolla kartoitetaan rakenteiden kosteusvaihteluja. Myös ilmanvaihtojärjestelmä, sen toimivuus ja mahdollinen vaikutus homeiden liikkumiseen sisäilmassa täytyy selvittää. Kierroksen päätteeksi tutkijalla on käsitys talon rakenteista ja laitteista sekä niiden toimivuudesta ja kunnosta.

Jos tutkija epäilee jonkun rakenteen kuntoa ja kosteusteknistä toimintaa, tulee kyseinen rakenne tutkia tarkemmin. Rakenne avataan ja tehdään tarkempia kosteusmittauksia, otetaan laboratoriossa analysoitavia materiaali- tai pintanäytteitä, selvitetään ilmavuotoreittejä, tehdään lämpökuvauksia jne.

Tutkimuksesta kirjoitetaan raportti, jossa kuvataan seikkaperäisesti rakennuksessa oleva kosteus- tai homevaurio ja siihen johtaneet syyt. Lisäksi on syytä pyytää tutkijaa kirjoittamaan korjaustapaehdotus, joka tulee toimimaan korjaussuunnittelun pohjana.

Sisäilmasta tehtäviä mikrobimittauksia tehdään yleensä silloin, kun ei olla varmoja onko rakennuksessa homeongelma. Nämä mittaukset ovat kuitenkin hyvin epävarmoja, eikä niiden tuloksia saisi tulkita kuin toiseen suuntaan: jos näytteessä on mikrobeja yli sallittujen viitearvojen, saattaa rakennuksessa olla homeongelma. Useimmiten homeongelmat eivät näy sisäilmanäytteissä.

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliittoon karttuneen kokemustiedon perusteella monet sisäilmasta oireilevat tai sairastavat ovat saaneet apua joustavista järjestelyistä työelämässä, mutta niiden käyttö on tapauskohtaista ja hyvin sattumanvaraista. Suunnittelija Sari Mäki pohtii blogi-kirjoituksessaan työn muokkaamisen mahdollisuutta sisäilmasta oireilevien ja sairastavien työkyvyn tukemisessa. Lue kirjoitus täällä: https://bit.ly/2V6TUz0

Sosiaaliturvaopas on päivitetty ajan tasalle. Voit tututua ja ladata sen osoitteessa www.sosiaaliturvaopas.fi. Oppaaseen on koottu laajasti tietoa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden sosiaaliturvasta ja palveluista. Opas on erinomainen työväline järjestöjen ja sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöille, mutta siitä hyötyvät myös esimerkiksi palveluita tarvitsevat ikääntyneet ihmiset. Lue lisää: https://bit.ly/2BD1ERT