rekka ajaa autotiellä
Julkaistu: 23.3.2021
UutisetHengityssairaudetHengitysterveysSisäilmaUlkoilma

Katupöly heikentää ilmanlaatua – katso Hengitysliiton vinkit suojautumiseen

Katupöly heikentää ilmanlaatua eteläisessä Suomessa. Mittausten mukaan ilmanlaatu on monin paikoin huono erityisesti ruuhkaisimmilla alueilla ja paljon liikennöidyissä katukuiluissa. Hengitysliitto suosittelee välttämään liikkumista ongelma-alueilla pahimpina ruuhka-aikoina.

Katupölyltä voi suojautua myös kestokäyttöisellä hengityssuojaimella, jossa on vaihdettava P2-luokan suodatin. Tärkeä on huomata, että tämän tyyppinen hengityssuojain ei suojaa koronalta.

Hengityssairaiden on hyvä tehostaa lääkehoitoa katupölyaikaan. Ärsytysoireita voi helpottaa kostuttamalla nenän ja silmien limakalvoja tarkoitukseen sopivilla suihkeilla ja tipoilla.

Hiukkassuodattimet kannattaa asentaa tuloilmaventtiileihin ja ilmanvaihtokoneisiin niin kotona, työpaikalla kuin autossakin. Myös ilmanvaihdon suodattimet on vaihdettava säännöllisesti ohjeiden mukaisesti. Tuuletusikkunoihin voi asentaa suodatinkankaat.

Lue lisää Hengitysliiton katupölytiedotteesta ja Katupöly -sivulta.

Vinkit katupölyltä suojautumiseen

• Liiku ulkona harkiten. Vältä vilkasliikenteisiä katuja.
  • Katupölyltä voi suojautua kestokäyttöisellä hengityssuojaimella, jossa on vaihdettava P2-luokan suodatin.
  • Seuraa säätiedotuksia, niin osaat varautua ennakkoon mahdolliseen oireiluun. Ilmatieteen laitoksen ilmanlaatuindeksistä voi tarkistaa ilmanlaadun.
  • Jos sinulla on hengityssairaus, tehosta lääkehoitoa. Ärsytysoireita voi helpottaa kostuttamalla limakalvoja suihkeilla ja tipoilla.
  • Asenna hiukkassuodattimet tuloilmaventtiileihin ja ilmanvaihtokoneisiin niin kotona, työpaikalla kuin autossakin. Vaihda ilmanvaihdon suodattimet säännöllisesti ohjeiden mukaisesti. Asenna tuuletusikkunoihin suodatinkankaat. Vältä ja vähennä ikkunatuuletusta katupölyaikaan.