Lähikuva keski-ikäisestä naisesta. Nainen seisoo harmaassa huoneessa kasvomaskin kasvoillaan ja katsoo suoraan kameraan.
Julkaistu: 29.1.2021
UutisetHengityssairaudetKorona

Käytä kasvomaskia turvallisesti!

Kirurgisen kasvomaskin käyttö on turvallista. Keuhkosairauksia sairastaville suositellaan kasvomaskin käyttöä, sillä koronainfektio voi olla vaikeampi kroonista keuhkosairautta sairastavalla.

Tutkimuksien mukaan kirurgisen kasvomaskin käyttö ei ole laskenut happitasoja tai nostanut hiilidioksiditasoja normaalista poikkeavasti edes vaikea-asteista keuhkosairautta sairastavilla rasituksen aikana. Kangasmaskeista ei ole olemassa vastaavaa tutkimustietoa.

Kasvomaskin käyttöä on hyvä harjoitella aluksi, sillä maskin tuoma lisävastus voi aiheuttaa liian tiheää hengitystä, joka johtaa usein huonovointisuuteen. Kun elimistö ja keskushermosto tottuvat kasvomaskin käyttöön, tuntuu hengittäminen taas helpommalta.

Suositukset lapsille ja nuorille kasvomaskin käytöstä

Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL suosittelee tällä hetkellä kaikkia yli 12-vuotiaita käyttämään kasvomaskia julkisissa tiloissa, vaikka yli kahden metrin turvaväli muihin ihmisiin onnistuisikin.

Alle kouluikäisille ei maskin käyttöä suositella, sillä käyttö tulee toteuttaa oikein eikä maskia saa kosketella käytön aikana, mikä on pienille lapsille usein erittäin vaikeaa.

Jäikö jokin asia mietityttämään?

Hengitysliitto ei anna henkilökohtaista terveysneuvontaa. Voit lähettää meille verkkosivujen kautta kysymyksiä, päivitämme palautteen pohjalta ajan tasaista tietoa verkkosivuillemme.

Hengitysliitto: Koronavirus ja kasvomaski.

Helsingin Sanomat: Valitse kasvomaski tilanteen mukaan.

Mtv3.fi: Kasvomaskin oikea käyttö.