Lähikuva valkoisesta kasvomaskista.

Koronavirus ja kasvomaski

Kasvomaskin asianmukainen käyttö voi vähentää tartuntoja.

Talvella 2022-2023 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL suosittaa käyttämään edelleen tarvittaessa kasvomaskia, pitämään etäisyyttä sekä huolehtimaan ilmanvaihdosta. Jokainen voi harkita omalla kohdallaan kasvomaskin käyttöä julkisilla paikoilla, joissa on paljon ihmisiä ja turvavälien pitäminen vaikeaa.

Huolehdi kasvomaskin hygieenisestä pukemis- ja riisumistekniikasta, kun käytät maskia. Vaihda likaantunut tai kostunut maski uuteen.

Muita terveysturvallisuutta lisääviä asioita ovat suositeltujen rokotteiden ottaminen, sairastaminen kotona, käsien pesu, yskiminen ja aivastaminen hihaan ja ilmanvaihdosta huolehtiminen.

Tutkimuksien mukaan kirurgisen maskin käyttö ei laske happitasoja, eikä nosta hiilidioksiditasoja normaalista poikkeavasti edes vaikea-asteista keuhkosairautta sairastavilla rasituksen aikana.

Kasvomaski ja hengityssairaus

Kasvomaskin käyttö on pääosin hengityssairauksia sairastaville turvallista, mutta siihen voi liittyä seikkoja, jotka vaikeuttavat käyttöä. Jos vaikeaan hengityssairauteen liittyy hengitysvajaus, ei maskin käyttöä suositella.

Maskin käyttö voi tuntua aluksi raskaalta, joten tärkeää on löytää itselleen sopiva suojus ja harjoitella maskin käyttöä ja sen läpi hengittämistä esimerkiksi kotona istuen.

Monille tulee maskin käyttöä aloitettaessa hikoilua tai pyörrytyksen tunnetta. Nämä kuitenkin yleensä loppuvat maskiin tottumisen jälkeen.

Jos harjoittelusta ja rauhallisesta aloituksesta huolimatta et pysty käyttämään maskia tai hengittäminen tuntuu vaikealta, voit kokeilla venttiilillistä maskia. Huomioithan, että venttiililliset maskit eivät suojaa ympäristöä, jos kantaja sairastaa koronatautia.

Jos harjoittelusta huolimatta maskin kanssa on vaikea hengittää, ei maskia pidä käyttää.

Yleinen maskisuositus

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL poisti maskisuosituksen toukokuussa 2022. Sen lisäksi kannattaa muistaa, että:

• erilaisten tilaisuuksien järjestäjät voivat antaa omia tilojaan koskevia maskisuosituksia
  • alueelliset viranomaiset voivat antaa alueelliseen epidemiatilanteeseen perustuvia, omaa aluettaan koskevia maskisuosituksia
  • Työterveyslaitos voi antaa yleisluontoisia maskisuosituksia työpaikoille.

Maskia kannattaa edelleen käyttää etenkin ruuhkaisissa ja julkisissa sisätiloissa, joissa on paljon ihmisiä lähellä toisiaan sekä julkisessa liikenteessä. Erityisesti rokottamattomien ihmisten kannattaa käyttää maskia.

Osallistu kevätkeräykseen 2024

Pienikin lahjoitus on tärkeä ja helpottaa hengityssairaan arkea. Kiitos avustasi.