Kaksi henkilöä sauvakävelylenkillä. Kuvan henkilöt kävelevät pitkin lumista metsäpolkua keskellä talvea.
Julkaistu: 27.10.2021
UutisetHengityssairaudetHengitysterveysKoronaLiikuntaTiedotteet

Lähdetään yhdessä liikkeelle!

Nyt jos koskaan kannattaa noudattaa vanhaa sanontaa ”ylös, ulos ja lenkille”. Yhteiskunta ja erilaiset liikuntapaikat avaavat ovensa yksi kerrallaan. Kynnys lähteä yhdessä ulkoilemaan ystävien ja naapurien kanssa madaltuu. Talviajan tuoma lisätunti kannattaa käyttää liikkumiseen ystävien seurassa.

Korona-ajan rajoitukset ja koronavirustartunnan pelko vähensivät monen hengityssairaan liikkumista. Terveysturvallisuudesta on tärkeää huolehtia, viranomaisten suositusten ja oman olon mukaisesti. Pahin epidemia vaikuttaa olevan takanapäin, joten on aika siirtyä uuteen arkeen.

– Liikkumisen esteet saattavat olla fyysisiä tai henkisiä. Kannustan kaikkia, iästä ja kunnosta riippumatta, ylittämään omat esteensä, Hengitysliiton liikunnan kehittäjä Janne Haarala sanoo.

Vähäisen liikunnan vaikutus terveyteen voi olla merkittävä: jo 1 viikon vuodelepo saattaa heikentää iäkkäällä jalkojen lihasvoimaa jopa 25 % ja luun tiheyttä 5 %. Jo niin yksinkertaiselta kuulostava asia, kuin liikuntatapaamisesta sovittu aika ja paikka etukäteen, motivoi monen ihmisen liikkeelle lähtemistä. Yhdessä liikkuminen voi myös vähentää hengenahdistuksen ja kaatumisen pelkoja.

– Jos koronatartunta rokotussuojasta huolimatta huolestuttaa, ulkona voi liikkua turvallisesti, Janne Haarala muistuttaa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n FinSote -tutkimuksen mukaan joka 3. suomalainen kokee yksinäisyyden tunteen kasvaneen korona-aikana. Se on paljon.

– Yksi yleisimmistä liikunnan esteistä on kyselyjen mukaan liikuntakaverin puute, yksin ei viitsi lähteä liikkeelle, Janne Haarala kertoo.

Kaverin voi itselleen löytää vertaistapahtumista. Hengitysyhdistykset käynnistävät liikuntaryhmiä eri puolella Suomea, tarkemmat tiedot tapahtumista löytyvät verkosta yhdistyksen omilta sivuilta.

Hengitysliitto innostaa ”Tärkeintä on lähteminen” -kampanjassa yhdessä Apteekkariliiton, Liikkuva aikuinen -ohjelman ja Liikunnan aluejärjestöjen kanssa hengitysterveydestään kiinnostuneita suomalaisia keräämään niin sanottuja lähtöpisteitä. Jokainen voi myöntää itselleen lähtöpisteen, kun saa itsensä liikkeelle. Vaikeaa hengityssairautta sairastavalle jo postin haku ulkoa voi merkitä päivän ulkoilusuoritusta. Kampanja kannustaa arkiliikuntaan matalalla kynnyksellä.

Tulosta itsellesi ja ystävällesi omat lähtöpistekortit verkosta.