Sauvakävelijä kävelylenkillä. Kuva on rajattu niin, että kuvassa näkyy vain kävelysauvat ja kävelijän kädet.
Julkaistu: 31.3.2021
UutisetHengityssairaudetLiikunta

Liikunta on tärkeä osa hengityssairauksien omahoitoa – Katso luentotallenteet

Fysioterapiaopiskelija Emma Hulkkonen kertoi Hengitysliiton järjestämillä luennoilla liikunnan merkityksestä keuhkoahtaumataudin, astman ja uniapnean omahoidossa. Löydät luentotallenteet Hengitysliiton Youtube-kanavalta.

Liikunta vähentää keuhkoahtaumatautia ja astmaa sairastavilla rasituksen aikaisia tai rasituksen jälkeen tulevia oireita, koettua hengenahdistusta, limaisuutta sekä sairauden pahenemisvaiheita.

Ylipainoisilla laihduttaminen on uniapnean hoidon perusta. Painon pudottaminen vähentää hengityskatkosten määrää ja CPAP-laitehoidon tarvetta. Uniapnean oireet kuten päiväaikainen väsymys voi liikunnan avulla lievittyä, vaikka paino ei putoisikaan.

Lisäksi liikunta parantaa meidän kaikkien mielialaa, jaksamista ja fyysistä suorituskykyä.

Katso Emma Hulkkosen luennot Youtube-kanavallamme. Löydät tallenteet sairauskohtaisilta soittolistoilta (keuhkoahtaumatauti, uniapnea, astma). Samalla voit tutustua Youtube-kanavamme monipuoliseen muuhun sisältöön.

Hengitysliitto järjestää jatkuvasti erilaisia asiantuntijaluentoja ja vertaistilaisuuksia. Tutustu tapahtumatarjontaamme verkkosivuillamme.