Kaksi miestä keskustelevat mökin verannalla.
Julkaistu: 17.11.2022
UutisetHengityssairaudetHengitysterveys

Otetaan elintapariskit puheeksi

Osoita, että välität -kampanjassa nostamme esille, kuinka lähimmäisten hyvässä hengessä tekemä puuttuminen voi olla juuri se teko, jota ihminen tarvitsee elintapamuutoksen käynnistämiseen tai siinä pysymiseen.

Kannustamme Osoita, että välität -kampanjassa ottamaan puheeksi savuttomuuden, nikotiinituotteiden käytön vähentämisen ja onnistuneen omahoidon välittämisen osoituksena. Tätä välittämistä toisesta ihmisestä voivat tehdä niin perhe, ystävät, vertaiset ja muut läheiset kuin terveydenhuollon ammattilaisetkin.

Toisen ihmisen huolestuttavien elintapojen puheeksi ottaminen voi tuntua vaikealta. Tarvitaan rohkeutta nostaa asia niin sanotusti pöydälle, kunnioittavaa kohtaamista, sitkeyttä ja aitoa välittämistä toisesta ihmisestä.

Tilanteet ja kohtaamiset vaihtelevat, joten tarvitaan paljon herkkyyttä aistimaan, milloin on aika olla jämäkkä, diplomaattinen tai lempeä – itselleen ja toisille. Pidetään yhdessä huolta toisistamme!

Koostamme kampanjasivulle vinkkejä ja kokemustietoa kampanjakeskusteluista säännöllisesti. Voit lähettää itseäsi askarruttavan kysymyksen ja omia kokemuksiasi kampanjasivun lopussa olevan verkkotyökalun avulla tai osallistumalla Hengitysliiton Facebook-päivityksissä oleviin keskusteluihin aiheesta. Kampanja on käynnissä 16.11.2022–28.2.2023. Tutustu kampanjaan.