Julkaistu: 29.8.2022
UutisetHengityssairaudet

Painonhallinta osaksi astman omahoitoa

Uuden tutkimuksen mukaan astmaa sairastavilla lihavuuden kehittymisen riski oli 22 % suurempi kuin ei-astmaa sairastavilla.

European Community Respiratory Health Survey (ECRHS) tarkasteli tutkimuksessaan lihavuuden riskin kehittymistä astmaa sairastavilla aikuisilla. Tutkimus toteutettiin kolmella kierroksella noin kymmenen vuoden välein vuosien 1990 ja 2014 välillä. Samalla tutkittiin atopian ja astmalääkkeiden vaikutusta lihavuuteen.

Tutkimuksen mukaan astmaa sairastavilla liha­vuuden kehit­ty­misen ris­ki oli 22 % suu­rempi kuin ei-astmaa sairastavilla. Henkilöillä, joilla ei ollut atopiaa, ris­ki oli suu­rempi kuin atoop­pi­silla. Yli 20 vuot­ta ast­maa sairas­ta­neilla liha­vuuden ris­ki oli suu­rempi kuin vä­hemmän ai­kaa sairas­ta­neilla. Tablet­ti­kor­ti­sonia saa­villa ris­ki oli kaksin­ker­tainen.

–  Astman omahoitoon kuuluu painonhallinta liikunnan ja ruokavalion tuella. Vatsanontelon ympärille kertyvä rasva aiheuttaa mekaanisen vastuksen, mikä pienentää keuhkojen laajenemista sisäänhengityksessä. Astmaa sairastava tarvitsee koko keuhkojen kapasiteetin käyttöönsä. Myös sisäänhengitettävät lääkkeet menevät paremmin keuhkoihin, kun keuhkot pystyvät laajenemaan vapaasti, Hengitysliiton järjestöjohtaja Mervi Puolanne kertoo.

Eri­tyinen liha­vuuden ris­ki on tutkimuksen mukaan pitkään astmaa sairastaneilla, joilla ei ole atopiaa ja jotka ovat sairas­taneet pit­kään. Liho­misen ris­ki tulee ot­taa pu­heeksi, kun ast­ma to­detaan. Tällöin myös ravitsemusneuvonnan rooli korostuu.

Lisää tietoa astmasta ja sen omahoidosta löydät Hengitysliiton verkkosivuilta.