Lähikuva maailmankartasta. Kuva on rajattu niin, että Suomi on kuvan keskellä. Suomen lisäksi kartasta näkyy vain osa muista Pohjoismaista ja Venäjästä.
Julkaistu: 9.11.2021
UutisetHengityssairaudet

Tuberkuloosi on Suomessa harvinainen sairaus

Tuberkuloosi on nykyään Suomessa harvinainen tartuntatauti, siihen sairastuu alle 250 henkilöä vuodessa. Tuberkuloosin aiheuttaa tuberkuloosibakteeri (Mycobacterium tuberculosis).

Useassa mediassa on viime päivinä käsitelty Raahen sairaalassa kesä-lokakuussa tapahtunutta satojen potilaiden ja henkilöstön altistumista tuberkuloosille. Tuberkuloosista ei juuri puhuta,  joten uutisointi voi huolestuttaa ja mietityttää, voiko tartunta olla omalla kohdalla mahdollinen.

Suosittelemme tutustumista Filha ry:n tiedotteeseen ja verkkosivustoon www.tuberkuloosi.fi, josta löytyy tutkittua tietoa tuberkuloosista sekä saatavilla olevasta vertaistuesta sairastuneille ja heidän läheisilleen. Tiedot löytyvät sivustolta myös englanniksi, eestiksi, venäjäksi ja somalin kielellä.

Raahessa tuberkuloosille altistuneita yritetään parhaillaan tavoittaa, haastatella ja tehdä tarpeelliset jatkotutkimukset. Selvityksissä arvioidaan kuluvan koko loppuvuosi. Osan altistuneista kohdalla voidaan joutua harkitsemaan pitempiaikaista seurantaa.

Toimintaa ohjaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen suositus tuberkuloosin tartunnanjäljityksestä.

Lue lisää Lääkärilehden uutisesta ja Hengitysliiton verkkosivuilta.