Mies haukottelee sängyllä
Julkaistu: 16.3.2022
UutisetHengityssairaudetTiedotteet

Unettomuutta, väsymystä vai jotain muuta?

Ajatus takkuaa ja haukotuttaa. Taas tuli nukuttua liian vähän tai huonosti. Normiväsymyksen taustalla voi olla muutakin, sillä noin 1,46 miljoonaa suomalaista sairastaa vähintään lievää uniapneaa. On aika tehdä jotain.

Uniapneasta vaikuttaa tulevan uusi kansantauti, joka lisääntyy väestössä. Uniapneaa esiintyy niin naisilla kuin miehillä, nuorilla ja vanhoilla, hoikilla ja ylipainoisilla.

Mitä varhaisemmassa vaiheessa pitkäaikaissairaus tunnistetaan, sen paremmin sairauden hoitoon ja unen laatuun voi itse vaikuttaa. Uniapnean hoidossa elintavat, kuten painonpudotus ja -hallinta, hyvä ravitsemus ja säännöllinen liikunta, ovat avainasemassa. Lisäksi kannattaa muistaa, että kaikki väsymys ei ole uniapneaa.

– Omaa terveydentilaa pohtivan ihmisen kannattaa muistaa, että on monia keinoja vaikuttaa omaan hyvinvointiin. Esimerkiksi uniapneassa korostuu terveellisten elintapojen, säännöllisen liikunnan ja painonhallinnan merkitys, järjestöjohtaja Mervi Puolanne kannustaa.

– Yhteiskunnan näkökulmasta lisääntyvät sairaudet merkitsevät sosiaali- ja terveydenhoidon kustannusten nousua. Tiedämme jo nyt, että uniapnean hoito ja seuranta on siirtymässä yhä enemmän perusterveydenhuollon vastuulle. Sairastuneiden omahoidon ohjaukseen ja tukeen kannattaa panostaa: satsaus maksaa itsensä takaisin vähentyneenä erikoissairaanhoidon tarpeena ja samalla vahvistamme ihmisten työ- ja toimintakykyä, hän jatkaa.

Moni uniapneaa sairastava kertoo elämänlaadun parantuneen merkittävästi, kun uskalsi hakeutua hoitoon ja tehdä tarvittavat elintapamuutokset. Hyvä hoitotasapaino mahdollisissa pitkäaikais- ja liitännäissairauksissa on tärkeää. Vain osa sairastavista tarvitsee CPAP-laitehoitoa, osa pärjää ilman.

Yli 65-vuotiaiden uniapneasta on saatavilla vielä vähän tutkimustietoa. Ihmisten vanhetessa heidän sairauksiensa ja lääkitystensä määrä lisääntyy.  Hengityselinten rakenne, toiminta ja hengityksen säätely muuttuvat, ja yksilöllisesti myös unen määrä ja koostumus muuttuu. Hoitamattomana uniapnea voi lisätä esimerkiksi kaatumis- ja aivohalvausriskiä sekä heikentää muistia ja tiedonkäsittelytoimintoja ikääntyneillä ihmisillä.

Kansallisena uniapneapäivänä 16.3. Hengitysliitto julkaisee Minä ja uniapnea -podcastsarjan Spotifyssa. Sarjassa ääneen pääsevät niin kokemustoimijat kuin lääkäritkin. Aiheina käsittelyssä ovat ajokortin säilyttäminen, parisuhde, tunteet ja elämän muuttuminen.

Hengitysliitto järjesti 15.3. kello 18–19 verkkoluennon uniapnean hoidon ja ennaltaehkäisyn merkityksestä. Luennoitsijana dosentti, keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Tarja Saaresranta. Tallenne on katsottavissa Hengitysliiton Youtube-kanavalla 31.5.2023 saakka.

Lisätiedot:

Mervi Puolanne