Aluevaaliteemat lääkärin vastaanotto
Julkaistu: 3.1.2022
UutisetVaikuttaminen

Vaikuta sote-palveluihin, äänestä aluevaaleissa

Tammikuussa järjestetään aluevaalit, joissa valitaan aluevaltuustot hyvinvointialueille. Hengitysliitto nostaa aluevaaleissa esille yhdenvertaiset mahdollisuudet sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin ja ohjatun omahoidon järjestämiseen.

Vuoden 2022 Aluevaaleissa äänestetään ihmistä lähellä olevista terveys- ja hyvinvointipalvelujen päättäjistä. Tähän asti sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoiminnan järjestäminen on ollut kuntien vastuulla. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa Suomi jaetaan 21 alueeseen, jotka vastaavat hoidon järjestämisestä jatkossa. Helsinkiläiset eivät äänestä aluevaaleissa, koska Helsingissä sosiaali- ja terveydenhuollosta sekä pelastustoimesta vastaa kaupunki.

Hengitysliitto nostaa aluevaaleissa esille yhdenvertaiset mahdollisuudet sosiaali- ja terveydenhuollon palveluhiin ja ohjatun omahoidon järjestämiseen. Katso hengitysliiton ohjelma

Äänestämällä aluevaaleissa voit vaikuttaa siihen, millaiset henkilöt päätöksiä tekevät. Kuka arvostaa hengitysterveyttä ja hengityssairaan hyvää elämää? Kenellä on kantoja hyvään hoitoon? Voit kysyä ehdokkaasi kantaa Hengitysliiton ratkaisuihin.

Hengitysliitto sitoutuu Tarttumattomat sairaudet -verkoston tavoitteisiin nopeasta hoitoon pääsystä ja yhdenvertaisesta hoidosta. Lisäksi Hengitysliitto kannattaa Suomen sosiaali- ja terveys ry:n SOSTEn aluevaalitavoitteita.

Tärkeät päivämäärät:

• 23.12.2021: tiedot aluevaalien ehdokkaista julkaistaan
  • 12–18.1.2022: ennakkoäänestys kotimaassa
  • 12.–15.1.2022: ennakkoäänestys ulkomailla
  • 23.1.2022: vaalipäivä

Jos sinulla on äänioikeus, saat äänioikeusilmoituksen postitse joulukuun aikana. Jos olet ilmoittanut vastaanottavasi viranomaistiedotteet sähköisesti, ilmoitus tulee Suomi.fi-palveluun.