Piirroskuva naispotilaasta lääkärin vastaanotolla.
Julkaistu: 18.3.2021
UutisetHengityssairaudetHengitysterveys

Varmista, että olet hyvässä hoidossa Lääkehoidon päivänä 18.3.

Lääkehoidon päivä 18.3. on hyvä ajankohta palauttaa mieleen oman hoidon ja omahoidon ohjeet. Tässä vinkkimme, miten saat lisättyä omatoimisesti hyvää hoitoasi:

1. Varmista, että käytät lääkkeitä ja ravintolisiä turvallisesti ja oikein. Tutustu Lääkealan turvallisuus tietokeskus Fimean verkkosivuihin tai Facebook-sivustoon ”Tunne lääkkeesi ”. Hengitysliiton verkkosivuilta löytyy tietoa ja opasvideo hengitettävien lääkkeiden käytöstä. Lääkkeiden hinnoista, saatavuudesta ja korvattavuudesta saat tietoa Apteekkariliiton ylläpitämästä lääkehausta.
  2. Varmista, että sinulla on ajantasainen ja päivitetty lista käyttämistäsi lääkkeistä. Listaan kannattaa lisätä myös ravintolisä- ja luontaistuotevalmisteet. Hyödynnä LOTTA-tarkistuslistaa. Jos jokin asia jäi mietityttämään, lue listan täyttöohje.
  3. Hakeudu hoitoon tarvittaessa. Älä jätä korona-ajan takia hoitokäyntejä väliin. Moni terveydenhoitoalan organisaatio tarjoaa myös etävastaanottoja, olisiko nyt aika kokeilla sitä vaihtoehtoa?
  4. Muista valmistautua terveydenhoitoalan ammattilaisen vastaanottokäynnille. Vinkkejä valmistautumiseen saat Hengitysliiton ”Hyvässä hoidossa” ohjelmasta  ja videoista. Muista myös valmistaudu vastaanottokäynnille -korttimme astmaa ja keuhkoahtaumatautia sairastaville ja sisäilmasta oireileville.