Keski-ikäinen mies lääkäri neuvoo potilasta.

Hyvässä hoidossa -videosarja

Videosarja havainnollistaa, miten erilaiset vuorovaikutustyylit vaikuttavat terveydenhuollon vastaanottokäyntien onnistumiseen.

Harjoittele potilastaitoja

Kannustamme hengitysyhdistyksiä järjestämään teemakeskusteluja potilastaidoista. Vertaisryhmissä voi harjoitella vuorovaikutusta, saada ja antaa palautetta. Kohtaamisella on väliä – hyvässä hoidossa ja muutenkin!

Hengitysliiton videosarja ”Hyvässä hoidossa” havainnollistaa erilaisten vuorovaikutustyylien vaikutusta terveydenhuollon vastaanottokäyntien onnistumiseen. Tiedot välittyvät kaikissa kohtaamisissa, mutta motivoituminen, hoitoon sitoutuminen ja oma tyytyväisyys kohtaamiseen vaihtelevat – sekä pätevällä ammattilaisella että sairastavalla itsellään.

Katso videot ja mieti, miten osapuolet vaikuttivat tilanteen kulkuun ja missä vaiheessa vastaanottokäyntiä. Mitä asioita voit itse tehdä, jotta vastaanottokäynnin vuorovaikutus sujuisi paremmin?

Videosarjan on kirjoittanut toimittaja Minna Lindgren, pääosissa ovat näyttelijä Sara Paavolainen ja vuorovaikutusmuotoilija Simo Routarinne.

Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.
Osa 1: Vuorovaikutus vastaanotolla epäonnistuu. Sairastavan mieltä painaa yskä ja se, ettei hän koe saavansa tarvitsemaansa hoitoa. Lääkäri puolestaan ottaa tiukan asialinjan pitkäaikaissairauden hoitoon oireiden taustalla.
Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.
Osa 2: Potilastaidot ovat hakusessa ja hoidon onnistuminen jää katsojan mielikuvituksen varaan. Lääkäri ja sairastava ihminen keskustelevat oireista, niiden syistä ja seurauksista.
Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.
Osa 3: Tapaamme niukkasanaisen lääkärin ja puheliaan sairastavan. Vauhtia riittää asioiden läpikäynnissä, mutta mitä jää mieleen?
Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.
Osa 4: Kohtaaminen onnistuu ja vuorovaikutus toimii. Asiat tulevat selvitetyksi ilman kiireen tuntua ja kaikille jää hyvä mieli.
Henkilö lääkärin vastaanotolla. Kuva on rajattu niin, ettei lääkärin tai potilaan kasvoja näy.

Valmistaudu vastaanottokäynnille

Valmistautumalla terveydenhuollon vastaanottokäynnille parannat hoidon sujuvuutta.

Hyvässä hoidossa -ohjelma

Tutustu Hengitysliiton Hyvässä hoidossa -ohjelmaan.