koronatesti kasvomaski
Julkaistu: 8.10.2021
UutisetKorona

Koronaviruksen kotitestit

Kun harkitset kotitestin ostoa, varmista, että testi on luotettava. Vaatimukset täyttävissä kotitesteissä on oltava vaatimustenmukaisuudesta kertova CE-merkintä. Kotitesti ei korvaa terveydenhuollossa tehtävää koronatestiä.

Koronaviruksen kotitestejä on kahta päätyyppiä: vasta-ainetestejä ja antigeenitestejä. Antigeenitestit soveltuvat akuutin koronatartunnan toteamiseen. Antigeenitestit tunnistavat tartunnan parhaiten, kun oireiden alkamisesta on kulunut korkeintaan 5 päivää.

Vasta-ainetestin avulla voit alustavasti arvioida, oletko aiemmin sairastanut koronavirustaudin. Vasta-ainetestit havaitsevat vasta-aineet, joita elimistö muodostaa koronavirusta vastaan. Vasta-aineet nousevat veressä havaittavalle tasolle noin viikon–kolmen kuluessa tartunnasta. Koronatartunnan alkuvaiheessa testi voi antaa negatiivisen tuloksen, koska vasta-aineita ei ole vielä muodostunut riittävästi. Siksi vasta-ainetesti ei kerro luotettavasti, onko henkilöllä koronatartunta. Vasta-ainetesti ei myöskään kerro, onko virus varmasti poistunut elimistöstä taudin loppuvaiheessa.

On hyvä muistaa, että mikään testi ei ole 100-prosenttisen varma. Testistä voi saada väärän negatiivisen tai väärän positiivisen tuloksen. Jos epäilet kotitestin tulosta, hakeudu ammattilaisen tekemään koronatestiin. Katso myös ohjeet THL:n sivuilla, miten kotitestin tuloksia tulee tulkita.

Jos sinulla on koronatartuntaan sopivia oireita, mene aina ammattilaisten tekemään maksuttomaan koronatestiin ja pysy muuten kotona. Katso karanteeniin ja eristykseen liittyvät ohjeet THL:n sivuilla.

Tarkemmat tiedot ja ohjeet koronan kotitesteistä löydät THL:n verkkosivuilta.