Henkilö sulkemassa herätyskelloa aamu seitsemältä.

Uni ja unettomuus

Hyvä uni antaa energiaa arkeen ja liikkumiseen. Krooninen unettomuus vaivaa 5–8 % aikuisista. Jos unettomuuden taustalla ei ole sairaus tai varsinainen unihäiriö kuten uniapnea tai levottomat jalat, voi unentaitoja opetella kotikonstein.

Niin sanottuun toiminnalliseen unettomuuteen ei liity varsinaista sairautta. Nukahtamisvaikeuden tai öisen heräilyn taustalla ovat silloin muut syyt.

Unettomuus voi johtua esimerkiksi:

• huolista
  • unen saamiseen liittyvästä pelosta
  • ylivireystilasta
  • vuorokausirytmin häiriöstä
  • huonosta unenhuollosta.

Hengityssairas, muista nämä:

• Patjan tarkoitus on tukea selkärankaa. Liian pehmeä tai kova sänky kuormittaa selkärankaa ja aiheuttaa virheasentoja, jotka voivat hankaloittaa hengittämistä.
  • Tyynyn tehtävä on täyttää kaulan ja patjan välinen tila, jolloin kaularanka on samassa linjassa kuin selkäranka.
  • Sairauden vaikeusasteesta riippuen hengenahdistus vaikuttaa rintakehään ja niska-hartiaseutuun. Vaikeassa tai ajoittain vaikeutuneessa astmassa ja keuhkoahtaumataudissa on tyypillistä etukumara asento ja rintakehän seinämien, vartalon ja apuhengityslihasten kireydet. Unen tavoitteena on laukaista lihaskireyksiä. Paras nukkumisasento on kylkimakuulla. Silloin pallea voi liikkua vapaasti ja keuhkojen kapasiteetti ja sitä kautta veren happikylläisyys on selinmakuuta suurempi.
  • Jos heräät jatkuvasti aamuyöllä hengenahdistukseen ja yskimiseen ja muut sairaudet on suljettu pois, voit ottaa keuhkoputkia avaavia, sisäänhengitettäviä lääkkeitä ennen nukkumaanmenoa. Vastaavasti jos nenäsi on tukossa, voit käyttää sieraimia avaavia lääkkeitä jo ennen nukkumaanmenoa.
Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.
Videossa saat vinkkejä keinoista, joiden avulla voit vaikuttaa uneen ja välttää mahdolliset tahattomat valvomiset.