Uni ja terveys

Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.
Videossa unilääkäri Henri Tuomilehti kertoo, miksi uni on tärkeää.
Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.
Videossa unilääkäri Henri Tuomilehto puhuu riittävän unen määrästä.
Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.
Videossa unihoitaja Anne Huutoniemi kertoo unesta ja sen tehtävistä, univajeen terveyshaitoista ja unen merkityksestä hyvinvoinnille.

Työterveyslaitoksen vinkit hyvään uneen ja vireyteen:

  • Huolehdi terveydestäsi
  • Muista, että tilapäinen unettomuus kuuluu elämään.
  • Kohtaa elämän vaikeudet päivällä, ei vuoteessa.
  • Voit ehkäistä unettomuutta tarvittaessa myös työaikajärjestelyillä.
  • Harrasta liikuntaa. Unen kannalta paras aika liikkua on myöhäinen iltapäivä. Lopeta raskas liikuntasuoritus vähintään 3–4 tuntia ennen nukkumaanmenoa.
  • Vältä ja rajoita kofeiinin, alkoholin ja nikotiinin käyttöä.
  • Älä pidä itseäsi liian kiireisenä. Pidä päivän aikana riittävästi taukoja.
  • Rauhoitu ja rentoudu noin 2 tuntia ennen nukkumaan menoa. Tee jotain levollista kuten lue, juttele, katso TV:tä, keskity harrastukseesi tai rentoutumistekniikkaan. Tämä on tärkeää myös silloin, kun tulet illalla myöhään kotiin ja koet, että nukkumiseen on liian vähän aikaa.
  • Syö illalla kevyesti mutta riittävästi, jotta et herää yöllä nälkään. Juo illalla vain vähän.
  • Tee makuuhuoneestasi unen kannalta riittävän mukava. Keskeistä on, että makuuhuone ei ole liian lämmin tai kylmä ja että nukkumisympäristö on pimennetty ja rauhallinen
  • Jos uni ei tule noin 20 minuuttiin, on hyvä nousta ylös ja juoda vaikka yrttiteetä. Makuuhuone on syytä rauhoittaa vain nukkumiselle, sillä muuten elimistö yhdistää vuoteen valveeseen.