Hengitysliitto ja koronarokotuksiin vaikuttaminen

Kesän 2022 aikana keskustelu koronataudista, siltä suojautumisen vaihtoehdoista, sairastamisesta ja koko korona-ajan yhteiskunnallista vaikutuksista on jatkunut enemmän tai vähemmän vilkkaana. Myös Hengitysliittoon on tullut muutamia yhteydenottoja, joissa on tiedusteltu liiton kantoja koronasta.

Vaikka mediassa on ollut erilaisia ulostuloja poliittisilta päättäjiltä, ei koronarokotuksista päättäminen ole edelleenkään poliittinen päätös. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä ja kertoa se julkisesti. Todennäköisesti keskustelu jatkuu ja erilaiset asiantuntijanäkemykset tarkentuvat, ehkä jopa muuttuvat, kun tietoa saadaan lisää.

Hengitysliitto luottaa Kansallisen rokotusasiantuntijaryhmän tekevän tarvittavat päätökset, kenelle rokotus annetaan ja milloin. Hengitysliiton linjana on ollut suosittaa kaikille suomalaisille, erityisesti hengityssairaille, rokotusten ottamista. Rokotusten teho vähenee ajan mittaan, mutta luotamme viranomaisten kykyyn saada uusi rokote kaikille ikä- ja sairausryhmille ajoissa. Elokuun puolessa välissä (2022) aloitetaan alle 65 vuotta täyttäneiden ja riskiryhmien 4. rokotukset, syyskuun alusta on vuorossa alle 60-vuotiaiden rokotukset.

Kannattaa muistaa, että rokotusten tavoitteena ei ole estää tartuntaa, vaan estää vakava ja vaarallinen sairauden aste. Tässä on väestötasolla onnistuttu. Rokotuksista ei valitettavasti ole hyötyä koronan jälkeiseen riskiin sairastua johonkin muuhun sairauteen, erityisesti jos koronan on sairastanut kahdesti tai useammin.

Rokotteiden lisäksi tarvitaan muuta suojautumista. Ruuhkatilanteissa ja suurissa massatapahtumissa on syytä edelleen muistaa suojautumisen tärkeys. Käsidesien ja kasvomaskien saatavuutta kannattaa pitää yllä.