Suositeltavia liikuntamuotoja

Tärkeintä on liikkua säännöllisesti ja hengästyen.

Vesiliikunta sopii joillekin hengityssairaille hyvin, sillä vesi tarjoaa mahdollisuuden hengittää kosteaa ja uimahalleissa myös lämmintä ilmaa.

Lisäksi vedenpaine auttaa hengitystä ja antaa sille sopivan vastuksen. Toisaalta jotkut voivat kokea veden vastuksen myös epämiellyttävänä.

Infektioherkissä keuhkosairauksissa vesiliikuntaa ei suositella.

Keppijumpan etuna on aloittamisen matala kynnys ja eri liikkeiden monipuolisuus. Keppijumpan avulla voi helposti parantaa rintarangan liikkuvuutta ja tehostaa hengitystä.

Keppi ei ole välttämätön, mutta se auttaa oikean liikeradan löytämisessä. Keppinä toimii niin jumppakeppi kuin vaikka luudanvarsikin.

Pidä kepistä kevyesti kiinni, pidä hartiat rentoina ja hengitä tasaisesti liikkeiden ajan.

Löydät ohjattuja keppijumppia Hengitysliiton Youtube-kanavalta. Jumpat sopivat kaikenikäisille ja -kuntoisille.

Voit myös avata keppijumppaohjeet PDF-muodossa tästä.

Klikkaa alla olevia keppijumppaohjeita avataksesi ne isompana. Voit halutessasi myös tulostaa ohjeet.

Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.
Videossa käydään läpi 10 tehokasta rintakehän liikkuvuutta ja jalkojen lihasvoimaa kehittävää keppijumppaliikettä.

Hyviä kestävyyttä harjoittavia lajeja ovat esimerkiksi

  • reipas kävely
  • sauvakävely
  • uinti
  • pyöräily
  • tanssi
  • hiihto
  • hölkkä.

Kävelyssä kannattaa tavoitella 10 000 askelta. Tutkitusti esimerkiksi keuhkoahtaumatautia sairastava voi saavuttaa jo 6000 päivittäisellä askeleella lisää vuosia elämäänsä.

Suomessa luonto on lähellä meitä kaikkia. Emme usein tarvitse kovinkaan suuria ponnistuksia päästäksemme liikkumaan luontoon.

Luonnossa liikkuminen kannattaa sen hyvinvointivaikutusten takia. Luonnossa liikkumisella on suuri merkitys hengityssairaalle, sillä luonnossa oleminen lisää vastustuskykyä antamalla ärsykkeitä kehon puolustusjärjestelmälle.

Jotta puolustusjärjestelmä toimii tehokkaasti, se tarvitsee ärsykkeitä jatkuvasti. Kun työnnämme kätemme multaan, marjastamme tai esimerkiksi sienestämme, altistamme itsemme luonnon omille mikrobeille. Tämä lisää suojatekijöitä tulehduksia vastaan.

Myös liikuntarajoitteisen on mahdollista liikkua luonnossa esimerkiksi apuvälineiden avulla. Apuvälineitä saat muun muassa paikallisilta apuvälinekeskuksilta. 

Luonnolla tiedetään olevan monia hyvinvointivaikutuksia. Tämän vuoksi luontoa voidaan kutsua hyvinvointiapteekiksi.

Luonnossa oleilu muun muassa

  • alentaa stressiä
  • laskee verenpainetta ja syketaajuutta
  • parantaa tarkkaavaisuutta
  • lisää vastustuskykyä
  • helpottaa kiputuntemuksia
  • parantaa unen laatua
  • kohentaa mielialaa.

Suksijumppa

Kokeile liikkuvuus- ja venytysliikkeitä, joita voit tehdä hiihtolenkillä joko tauon aikana tai hiihtolenkin jälkeen.

Keppijumppa

Huolehdi keuhkojen kunnosta
keppijumpalla.

Rintaranka liikkuvaksi

Tutustu kaikille sopiviin rintarangan liikkuvuutta parantaviin jumppaliikkeisiin.

Hengitä ja hengästy

Tutustu Hengitysliiton Hengitä ja hengästy -oppaaseen.