Keuhkoahtaumataudin omahoito

jalkoja kävelylenkillä

Tule mukaan Harvinaiselle Maratonille

Koe uudistettu Helsingin olympiastadion sekä omaan tahtiin liikutut 42 minuuttia yleisurheilun Ruotsi-ottelussa.

Keuhkoahtaumatautia sairastavaa vaivaa usein limaisuus, joka ärsyttää hengitysteitä, vaikeuttaa hengittämistä sekä lisää yskänärsytystä ja hengenahdistuksen tunnetta. Lisäksi limaisuus lisää hengitysteiden infektioriskiä.

Normaalisti lima poistuu keuhkoputkista niiden sisäpinnalla olevien värekarvojen liikkeen avulla. Hengästyttävä liikunta lisää värekarvojen toimintaa ja aktivoi liman siirtymistä ylemmäs hengitysteissä, josta se voidaan yskiä ulos. Myös limanirrotuskeinot ovat hyödyllisiä.

Liikunnan lisäksi tehokkaaksi limanpoisto menetelmäksi on osoittautunut
pullopuhallus eli PEP­-harjoitus.

Hönkäisytekniikkaa kannattaa käyttää silloin, jos yskiminen vie voimia, lisää hengen ahdistusta ja estää liman nousun.

Hengityssairaan on huolehdittava säännöllisestä hammashoidosta.

Hengitettävät lääkkeet voivat aiheuttaa erilaisia oireita. Tällaisia oireita ovat muun muassa suun kuivuminen, sammas, tulehdukset ja äänen käheytyminen. Lääkkeet myös kuivattavat suuta.

Lisää tietoa suun terveydestä sekä vinkkejä siitä huolehtimiseen löydät Suun terveys -sivultamme.

Virkeyttä viideltä – jumppatuokiot

Kaikille avoimet, maksuttomat etäjumppatuokioit joka keskiviikko klo 17. Tule mukaan jumppaamaan!

Liikunta on tärkeä osa keuhkoahtaumataudin hoitoa.

Säännöllinen liikunta parantaa elämänlaatua ja eliniän ennustetta sekä vähentää sairauden pahenemisvaiheesta johtuvaa riskiä joutua sairaalaan.

Liikunta muun muassa

  • vähentää hengenahdistusta
  • tehostaa liman irtoamista ilmateistä
  • vähentää pahenemisvaiheita ja nopeuttaa niistä toipumista
  • vähentää voimattomuutta
  • lisää fyysistä suorituskykyä, kestävyyttä sekä uloshengityksen voimaa
  • helpottaa arkea
  • kohentaa mielialaa.

Liikunta on keuhkoahtaumatautia sairastavalle turvallista. Liitännäissairaudet eivät välttämättä ole este liikunnalle. Tarkista asia lääkäriltäsi.

Sairauden pahenemisvaiheen jälkeen sinun on lähdettävä liikkeelle mahdollisimman pian. Kestävyystyyppinen liikunta harjoittaa parhaiten keuhkojen toimintakykyä. Jo lievä tai kohtalainen hengästyminen parantaa kuntoa.

Kiinnitä huomiota seuraaviin asioihin, jotta voimasi riittävät päivän kaikkiin toimiin ja liikuntaan:

  • Suunnittele päiväsi niin, että suoritat kevyempiä ja raskaampia tehtäviä vuorotellen itsellesi sopivassa tahdissa.
  • Pidä tehtävien aikana ja niiden välissä taukoja.
  • Lepää riittävästi.
  • Siirrä tehtävän tekeminen toiseen ajankohtaan, jos olet jo valmiiksi väsynyt.
  • Muista hengittää suoritusten aikana.
  • Pyydä fysioterapeutilta ohjausta taloudelliseen hengitystapaan.
  • Suosi seisomista istumisen sijaan esimerkiksi suihkussa ja laittaessasi ruokaa.
  • Suosi vetämistä kantamisen sijaan. Jaa kantamukset molemmille käsillesi.
  • Kun teet töitä käsilläsi ja nostat niitä ylös, hengenahdistus voi lisääntyä. Ota tukea aina tarvittaessa: istu hampaita pestessäsi, partaa ajaessasi ja hiuksia pestessäsi, ja nojaa kyynärvartesi lavuaarin reunaan.
  • Hanki ja asennuta apuvälineitä, jotka helpottavat arkeasi kotona. 
Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.
Fysioterapiaopiskelija Emma Hulkkonen LAB-ammattikorkeakoulusta kertoo miksi liikunta on tärkeää ikääntyneelle keuhkoahtaumatautia sairastavalle ja millainen liikunta on suositeltavaa.

Tupakoinnin lopettaminen kannattaa aina.

Tupakoinnin lopettaminen hidastaa merkittävästi taudin etenemistä. Se on toistaiseksi ainoa keino, jolla keuhkoputkien ahtautuminen hidastuu merkittävästi. Tupakoimattomuus tuo lisää elinvuosia ja parantaa elämänlaatua.

Maksuton Stumppi-neuvontapuhelin palvelee numerossa 0800 148 484.

Keuhkoahtaumatautia sairastavan ravintosuositukset riippuvat hänen painostaan. Ylipainoisen on syytä laihduttaa, sillä normaalipainoisen on helpompi hengittää. Sopiva painonpudotustahti on korkeintaan puoli kiloa viikossa. Tällöin tärkeä lihasmassa ei vähene laihduttamisen yhteydessä. 

Lue lisää ylipainoisen ravinnosta.

Jos keuhkoahtaumatautia sairastava on aliravitsemustilassa, hänen on tärkeää huolehtia ruuan riittävästä energiapitoisuudesta. Energiamäärän lisäys tulee tehdä ennemmin rasvana tai proteiinina kuin hiilihydraatteina. Erilaisia lisäravinteita voit hankkia apteekeista. Ateriarytmi on hyvä pitää säännöllisenä ja tiheänä.

Lue lisää alipainoisen ravinnosta.

mies puhuu puhelimeen

Keuhkoahtaumatautia sairastavien vertaispuhelin

044 4077013
tiistaisin kello 10–12

Hengitysliiton ylläpitämien palvelupuhelinten olemassaolon mahdollistaa STEA-avustus. Palvelu on maksutonta, soittaminen maksaa vain puhelinverkkomaksun verran.

Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.
Videossa geriatrian erikoislääkäri Hanna Kerminen kertoo keuhkoahtaumatautia sairastavan masennuksesta ja mielialasta. 
nainen halaa tule mukaan

Tule mukaan toimintaan, liity jäseneksi

Löydä oma tapasi osallistua ja kannattaa Hengitysliiton toimintaa. Tapahtumia verkossa ja sen ulkopuolella.