Hengityssairaalla on oltava varaa hoitaa itsensä ja perheensä

Hengityssairaan omat hoitokulut muodostuvat yleensä lääkehoidosta, hoito-, kuntoutus- ja seurantakäynneistä sekä niihin liittyvistä matkakuluista.

Osa hengityssairaan tarvitsemista lääkkeistä ei kuulu lääkekorvauksen piiriin, mikä kasvattaa hengityssairaan maksutaakkaa. Useat hengityssairaat ovat monisairaita eli terveydenhoidon kulut koostuvat monen sairauden hoidosta. Hoitosuositusten mukainen lääkehoito on turvattava hengityssairaalle kohtuullisin kustannuksin. Jokaisella on oltava varaa hoitaa itsensä.

Lääkekorvausten, terveydenhuollon maksujen ja matkakorvausten maksukatot on yhdistettävä yhdeksi maksukatoksi. Tuon maksukaton tasoa on laskettava. Hengitysliitto vaikuttaa sairastamisen kulujen vähentämiseksi aktiivisesti. Nostamme asiaa esiin myös yhdessä SOSTEn potilas- ja kansanterveysjärjestöjen POTKA-verkoston sekä Tarttumattomien sairauksien järjestöverkoston kautta. Olennaista on vaikuttaa myös sairauksien ehkäisyyn ja terveyden edistämisen mahdollisuuksiin.

Osa hengityssairaista on jättänyt ostamatta lääkkeitä ja käymättä lääkärillä taloudellisista syistä. Korkeiden hoitokulujen vuoksi osa hengityssairaista on joutunut vähentämään ruokaan käyttämiään rahoja. Lähde: Hengitysliiton kysely 2016.

Teemme järjestöyhteistyötä myös:

• Sosiaaliturvaopas-työryhmä
  • Lääkeinformaatioverkosto
  • Suomen Potilasturvallisuusyhdistyksen Potilasjaos

Hengityssairaan on päästävä matalalla kynnyksellä seurantaan, jossa voidaan tarkastaa oikea lääkkeenottotapa, valmistautua flunssakauteen ja varmistaa rokotussuoja. Terveydenhoidon antama omahoidon tuki auttaa vähentämään hengityssairauksien sairaalahoitoa vaativia pahenemisvaiheita. Hengityssairaat on ohjattava influenssa- ja pneumokokkirokotukseen.

Hengitysliitto on usean vuoden ajan selvittänyt hengityssairaiden influenssa- ja pneumokokkirokotekattavuutta. Lisäksi olemme vahvasti suositelleet hengityssairaille rokotteiden ottamista. Liitto on vaikuttanut aktiivisesti siihen, että pneumokokkirokote saatiin osaksi kansallista rokoteohjelmaa 65−84 -vuotiaille ahtauttavaa keuhkosairautta ja astmaa sairastaville. Kansallisessa rokotusohjelmassa olevat rokotteet ovat saajalleen maksuttomia.

Lue lisää Sairauksien hoitokustannuksiin voi vaikuttaa -sivulta.

sosiaaliturvaraportti kansi

Raportti sosiaaliturvasta ja hengityssairaan palveluista

Kokemustietoa, ratkaisuja ja ratkaisuehdotuksia.