Palliatiivinen hoito keuhkoahtaumataudissa

Kokonaisvaltaisen palliatiivisen hoidon tavoitteena on ehkäistä ja lievittää kärsimystä sekä vaalia sairastavan ja hänen läheistensä elämänlaatua. Sen aika on silloin, kun keuhkoahtaumatauti on edennyt pitkälle, sairauden pahenemisvaiheet toistuvat useita kertoja vuodessa ja hoidosta huolimatta sairastava oireilee seuraavasti:

• suorituskyky on huono
  • hengenahdistusta esiintyy levossa ja alle 100 metriä tasamaata kävellessä
  • useita sairaalahoitoisia pahenemisvaiheita vuodessa
  • hypoksemia tai hyperkapnia
  • FEV1 alle 30 % viitearvosta
  • laihtuu tahattomasti
  • keuhkoverenpaine nousee
  • on useita muita pitkäaikaissairauksia.

Pitkälle edenneessä keuhkoahtaumataudissa sairastavalla on usein hengenahdistuksen, yskän ja kipujen lisäksi myös alavireisyyttä, masennusta ja uupumista.

Hyvässä hoidossa sairastava pääsee keskustelemaan terveydenhoitoalan ammattilaisten kanssa toiveistaan ja peloistaan sairauden edetessä ja kuoleman lähestyessä. Lisäksi on hyvä käydä keskustelua hoidon tavoitteista ja rajoista sekä hoitosuunnitelmasta elämän loppuvaiheessa. Oman hoitotahdon laatiminen jäsentää omien toiveiden ilmaisua ja helpottaa keskustelun kulkua niiden mukaisesti.

Kipua tulee hoitaa kivun hoitosuositusten mukaisesti ja tarvittaessa turvautua myös opioideihin.

mies puhuu puhelimeen

Keuhkoahtaumatautia sairastavien vertaispuhelin

tiistaisin kello 10–12

Hengitysliiton ylläpitämien palvelupuhelinten olemassaolon mahdollistaa STEA-avustus. Palvelu on maksutonta, soittaminen maksaa vain puhelinverkkomaksun verran.

Osallistu kevätkeräykseen 2024

Pienikin lahjoitus on tärkeä ja helpottaa hengityssairaan arkea. Kiitos avustasi.