Terveys ja sisäilma -pääviestit

Noin 250 000 ihmistä on joskus käynyt lääkärin vastaanotolla pääasiassa sisäilmaan liittyvien oireiden tai sairastelun vuoksi.

• Tietoa ja osaamista kohdata sisäilmasta oireilevia tulee olla terveydenhuollon kaikilla tasoilla aina perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon. Erityisen haastavia tilanteita varten sekä sisäilmasta oireilevien hoidon kehittämiseksi tulee olla osaamiskeskuksia, jotka edesauttavat tiedon, kokemuksen ja osaamisen karttumista ja levittämistä.
  • Sisäilmasta oirelevien työssäkäyvien sekä lasten ja nuorten mahdollisuus käydä koulua on turvattava. Väistötiloja tarvitaan niin koululaisille kuin työntekijöillekin.
  • Jotta sisäilmasta oireileva ihminen voi kuntoutua ja päästä elämään kiinni, hän tarvitsee riittävän toimeentulon. Toimeentulon ja kuntoutukseen pääsyn tulee perustua tarpeeseen, ei tiettyyn diagnoosiin. Sisäilmasta oireilevien työkyvyttömien tilanne on ratkaistava osana sosiaaliturvauudistusta.
  • Sisäilmaongelmaisesta asunnosta nopeasti lähteville ihmisille on tarjottava hätämajoitusta. Homeloukku on tragedia, johon tarvitaan ensisijaisesti uusia taloudellisia tukimuotoja.

Ratkaistaan yhdessä

Ratkaistaan yhdessä -hankkeessa (2018-2020) olemme kehittäneet keinoja sisäilmasta oireilevien lasten koulunkäynnin, kaverisuhteiden ja hyvinvoinnin tukemiseen.