Kysy asiantuntijalta

Nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen liittyvissä kysymyksissä terveydenhuollon ammattilaisten antamaa neuvontaa ja ohjausta on saatavilla myös sähköpostitse.

Lähetä kysymyksesi osoitteeseen stumppi.tyoryhma@hengitysliitto.fi. Kysymyksiin vastataan henkilökohtaisesti.

Usein kysytyt kysymykset

Vieroitusoireiden kesto on hyvin yksilöllinen. Fyysiset vieroitusoireet, kuten hikoilu, päänsärky ja huimaus, kestävät keskimäärin 3–4 viikkoa. Tupakoinnin lopettajilla voi esiintyä myös psyykkisiä vieroitusoireita, kuten hermostuneisuutta, ärtyisyyttä tai alakuloisuutta. Elimistö kuitenkin toipuu riippuvuudesta kohtalaisen nopeasti.

Tunteiden sietoa ja käsittelyä voi joutua harjoittelemaan kuukausia ennen kuin se sujuu ilman nikotiinituotteita. Siihen asti on tärkeää huolehtia omasta jaksamisesta muun muassa syömällä säännöllisesti, rentoutumalla ja huolehtimalla riittävästä unesta.

Myös kokemusten jakaminen muiden kanssa voi helpottaa oloa. Mikäli ärsytys tai alakulo eivät helpota, kannattaa asiasta keskustella lääkärin kanssa.

Nikotiinikorvaushoidossa käytetään lääkkeitä, joiden tarkoituksena on ehkäistä tai lieventää tupakkatuotteen käytön lopettamisen yhteydessä esiintyviä vieroitusoireita. Samalla opetellaan irti tupakointiin liittyvistä tavoista ja rutiineista.

Lyhytvaikutteisiin nikotiinikorvaushoitovalmisteisiin, kuten purukumiin tai annospusseihin, voi jäädä koukkuun. Korvaushoitovalmistetta ei tule käyttää, jos on jäänyt siitä riippuvaiseksi. Jos näin käy, annosta tulee vähentää asteittain tai siirtyä toiseen valmistemuotoon, kuten nikotiinilaastareihin. Myös tavallista sokeritonta purukumia tai xylitol-pastilleja voi kokeilla, sillä osa jää kiinni pureskelutapaan tai tottuu pitämään suussa jotain.

Korvaushoitoa tulee käyttää ohjeiden mukaan. Suositeltu nikotiinikorvaushoidon kesto on 2–3 kuukautta, jonka aikana valmisteen annosta tulisi vähentää asteittain. Valmisteita voi joissakin tilanteissa käyttää tarvittaessa pidempäänkin, kuten puolen vuoden tai vuoden ajan. Nikotiinikorvaushoito on kuitenkin tarkoitettu määräaikaiseksi avuksi vieroitusoireiden lievittämiseksi.

Elimistö alkaa puhdistua ja toipua takaisin normaalitilaan heti viimeisen tupakan jälkeen. Esimerkiksi häkä häviää elimistöstä ensimmäisen vuorokauden aikana ja nikotiini poistuu elimistöstä kahden vuorokauden kuluessa lopettamisesta.

Keuhkot aloittavat puhdistumisen jo ensimmäisen vuorokauden aikana. Keuhkoputkien värekarvat uudistuvat ensimmäisten viikkojen aikana, mikä edelleen vauhdittaa keuhkojen puhdistumista. Verenkierto paranee ensimmäisten viikkojen aikana. Haju- ja makuaisti paranevat jo muutamassa vuorokaudessa. Listaa voisi jatkaa loputtomiin, niin moneen asiaan tupakoinnin lopettaminen vaikuttaa suotuisasti.

Lopettaminen kannattaa aina!

Tupakointi heikentää hedelmällisyyttä sekä miehillä että naisilla. Miehillä tupakointi aiheuttaa erektiohäiriöitä ja vaikuttaa heikentävästi siittiöiden määrään ja liikkuvuuteen. Naisilla tupakointi haittaa munasolujen irtoamista ja kypsymistä. Lisäksi tupakointi lisää keskenmenon ja kohdun ulkopuolisen raskauden riskiä, joten perheenlisäystä suunniteltaessa lopettaminen on erittäin kannattavaa.

Myös tulevaa raskautta ajatellen savuttomuus on tärkeää, koska melkein kaikki tupakan myrkylliset aineet läpäisevät istukan. Ne aiheuttavat sikiölle muun muassa hapenpuutetta ja haittaavat kehitystä ja kasvua.

Tupakointi tai nuuskan käyttö raskauden aikana saattavat altistaa ennenaikaiselle synnytykselle tai lapsi saattaa syntyä pienipainoisena. Tupakointi olisi hyvä lopettaa viimeistään 2–3 kuukautta ennen suunniteltua raskautta. Aina on kuitenkin sitä parempi, mitä aikaisemmin lopettaa.

Univaikeudet ovat hyvin yleisiä, kun lopettaa tupakoinnin. Samoin väsymys on tupakoinnin lopettamisen jälkeen erittäin tyypillistä. Tämä on kuitenkin väliaikaista.

Muutaman viikon kuluttua ongelmat todennäköisesti katoavat kokonaan ja nukut paremmin kuin tupakoidessasi.

Tupakkatuotteiden käytön lopettamisen jälkeen vieroitusoireiden vaikein vaihe on 1–3 vuorokautta lopettamisesta ja oireiden keskimääräinen kesto on 3–4 viikkoa. Tässä on kuitenkin suurta yksilöllistä vaihtelua.

Liikunta lievittää akuuttia nikotiinin himoa ja helpottaa vieroitusoireita. Jo lyhytkestoinen ja kevytkin liikunta ja liikkuminen auttaa. Vaikutus voi olla kuitenkin sitä voimakkaampi ja pitkäkestoisempi mitä raskaampaa liikunta on.

Liikunta parantaa usein mielialaa ja parantaa itsesäätelyä. Liikuntalajilla tai liikkumismuodolla ei ole suurta merkitystä, sillä monenlainen fyysinen aktiivisuus tuottaa positiivisia vaikutuksia. Tärkeintä onkin löytää itselle sopiva laji, jonka parissa aidosti viihtyy.

Liikunnan hyödyt ovat kaikkien saatavilla, eikä nikotiinituotteiden käytön määrällä, nikotiiniriippuvuuden voimakkuudella tai aikaisemmalla liikunta-aktiivisuudella vaikuttaisi olevan väliä.

Tupakointi on aina terveydelle haitallista, eikä tupakoinnilla ole riskirajaa.

Satunnaistupakoinnissa on suuri riski, että tupakointimäärät pikkuhiljaa kasvavat. Iso osa satunnaisesti tupakoivista päätyy vähitellen polttamaan päivittäin. Samalla riippuvuus tupakasta tulee vahvemmaksi ja lopettaminen voi vaikeutua.

Mitä varhaisemmassa vaiheessa tupakoinnin lopettaa, sitä vähemmän vahinkoa elimistöön on päässyt syntymään.

Maksuton Stumppi-neuvontapuhelin palvelee numerossa 0800 148 484 maanantaisin ja tiistaisin kello 10–18 sekä torstaisin kello 13–16.