Julkaistu: 25.9.2020

Hengitysliitto lahjoitti kaksi korkeavirtaushappihoitolaitetta HUSille

Hengitysliitto lahjoitti tänään 25.9. kaksi AIRVO 2 -laitetta HUS Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin Sydän- ja keuhkokeskukselle.

AIRVO 2 -laitetta eli korkeavirtaushappihoitolaitetta käytetään muun muassa keuhkokuumeen yhteydessä ilmenevän hypokseemisen hengitysvajauksen hoidossa. Hoidon lisäetuna on hengitysteiden kostutus, joka auttaa liman tyhjennyksessä.

– Meilahden sairaalassa on hyviä kokemuksia korkeavirtaushappihoidosta esimerkiksi keuhkokuumepotilaiden hengitysvajauksen hoidossa. Tarve tämän tyyppisiin hoitoihin on yksikössämme lisääntynyt. Hengitysliiton lahjoittamat laitteet tulevat osaltaan vastaamaan tähän tarpeeseen. Kiitämme Hengitysliittoa lahjoituksesta, HUS Sydän- ja keuhkokeskuksen keuhkosairauksien linjan dosentti, ylilääkäri Pirkko Brander kertoi luovutustilaisuudessa.

Luovutuksen arvo on 5000 euroa.

Hengitysliitto hankkii laitteet lahjoituksista, arpajaisista ja keräyksistä saamillaan varoilla. Tänä vuonna laitteita on luovutettu HUSin lisäksi Tampereen ja Turun yliopistollisiin keskussairaaloihin.

Keräyksistä, arpajaisista ja lahjoituksista saadut varat mahdollistavat myös Hengitysliiton laajan tiedon tuottamisen, vertaistoiminnan ja monipuolisen järjestötyön. Erityisesti korona-aikana Hengitysliiton tuottamalle ja välittämälle tiedolle sekä vertais- ja neuvontatoiminnalle on ollut paljon kysyntää.

Voit tehdä lahjoituksen osoitteessa https://lahjoitus.hengitysliitto.fi.

Kuvassa on vasemmalta lukien Hengitysliiton järjestöpäällikkö Eeva Palmroos, HUS Keuhkosairauksien ja kardiologian osasto 6A:n osastonhoitaja Pirkko Bellaoui, HUS Sydän- ja keuhkokeskuksen keuhkosairauksien linjan dosentti, ylilääkäri Pirkko Brander, HUS lääkintätekniikan edustaja projektipäällikkö Harri Ahava sekä Pääkaupunkiseudun Hengityksen toiminnanjohtaja Tuula Narvola.