Liikunnanaikainen hengenahdistus

Hengästyminen ja hengenahdistus tuntuvat samanlaisilta. On tärkeää, että hengityssairas pystyy erottamaan nämä toisistaan. Nyrkkisääntö on, että hengästyminen menee hetken päästä ohi rasituksen loputtua. Hengenahdistus taas keskeyttää liikunnan ja voi jopa pahentua liikunnan loputtua.

Liikunnanaikaista hengenahdistusta voidaan ehkäistä hyvällä alkulämmittelyllä. Alkulämmittely kannattaa tehdä mahdollisuuksien mukaan vähätuulisessa ja sopivan lämpimässä ilmanalassa, sillä kova tuuli ja kylmä ilma saattavat aiheuttaa hengenahdistusta. Jos henkeä ahdistaa usein rasituksen aikana, sisään hengitettävää avaavaa lääkettä voi ottaa 10–15 minuuttia ennen liikuntaa tai liikunnan aikana tarpeen mukaan. Avaava lääke on hyvä olla liikkuessa aina mukana.

Hengenahdistusta hoidetaan omahoito-ohjeen mukaisesti avaavilla lääkkeillä. Tärkeää on myös hengityksen ja mielen rauhoittaminen. Hengenahdistusta helpottaa huulirakohengitys ja istuminen ajurin asennossa, jossa kyynärvarret nojaavat reisiin.

Liikunnanaikainen hengenahdistus voi johtua muun muassa

• epätasapainoisesta hengitystekniikasta
  • keuhkoputkien supistumisesta ja ylimääräisestä limaisuudesta
  • muutoksista keuhkorakkuloiden seinämissä
  • heikosta sydän- ja verenkiertoelimistön kunnosta
  • heikosta lihaskunnosta
  • ympäristöön liittyvistä tekijöistä kuten tuulesta, siitepölystä ja katupölystä tai pakkasesta.

Näin ehkäiset liikunnanaikaista hengenahdistusta

• Tee 10–15 minuutin alkulämmittely.
  • Liiku intervalleissa.
  • Ota keuhkoputkia avaava lääke 10-15 minuuttia ennen suoritusta.
  • Suosi sisäliikuntaa pakkasella sekä katu- ja siitepölyaikaan. Käytä ulkona hengityssuojainta tai hengitysilmanlämmitintä.
  • Pukeudu sään mukaan. Suojaa kaulasi, suusi ja nenäsi kylmältä ja tuulelta.
  • Liiku itsellesi sopivalla tavalla.
  • Tunnista omat rajasi. Tiedosta iän ja mahdollisten muiden sairauksien vaikutus. Rajasi voivat vaihdella myös päivien mukaan.
  • Liiku läheistesi kanssa. Tällöin hengenahdistuksen pelko voi vähentyä.
  • Muista liikkuessasi pitää avaava lääke varmuuden vuoksi mukana ja helposti saatavilla.

Lue lisää hengittämisestä ja hengästymisestä sekä niihin liittyvistä fyysisistä tekijöistä ja ympäristötekijöistä.

Hengitä ja hengästy

Tutustu Hengitysliiton Hengitä ja hengästy -oppaaseen.