Vertaispuhelin

12. helmikuu 2016 - 9:38 -- Verkkotoimitus
Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin valmiudessa

Sisäilmasairaiden vertaispuhelimen toiminta on taas alkanut. Meillä vastaajilla oli tapaaminen koulutuspäivän muodossa Tampereella, ja saimme joukkoomme kaksi uutta henkilöä. Hyvä ryhmä meitä on mukana.

Nämä koulutustapahtumat ovat ainakin minulle erittäin voimaannuttavia; saa vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia, tässä tapauksessa sisäilmasairaiden asioista. Henkinen ”tankkaaminen” on tärkeää tällaisessa työssä, jossa itsensä on laitettava mukaan persoonana tietoineen ja tunteineen.

Tapaamisella kerroin kokemuksia viime vuoden kokeilun tiimoilta. Minusta jokainen viime vuonna itselleni tullut soitto oli soittajalleen tärkeä. Joillakin kerroilla soittoja ei tullut lainkaan, ja mietin, että tavallaan nolla soittokertaakin voi kutsua hyväksi vastausvuoroksi, silloin ei ehkä kellään ollut hätää.

Puheluissa kysellään aivan käytännönkin neuvoja ja vinkkejä, mutta minusta joka puhelussa on kyse myös tuesta ja ’kuuntelevan korvan’ tarpeesta. Sisäilmasairaat joutuvat kamppailemaan monenlaisten ongelmien kanssa, ja monen tahon kanssa.

Yleensä tarinalla aloitetaan, pitää tietää, mikä soittajan tilanne on. Vastaajalta edellytetään herkkää korvaa, asiaan paneutumista, pitää olla aidosti läsnä puhelutilanteessa. Pitää kuunnella tarkkaan, ja yrittää löytää joka soitosta se ”pointti”, johon voisi antaa avaimen, oljenkorren soittajan tarttua. Polun, jota soittaja lähtee kulkemaan kohti ratkaisua. Jokainen soittaja tekee itse työn, pitää vain ohjata hänet alkuun.

Vastaaminen on erittäin vaativaa, koska pitää olla kykyä ottaa vastaan suuria tunteita, suruakin. Koskaan ei puhelimen soidessa voi tietää, että mihin asiaan tällä kertaa etsitään avaimia. Kiireettömyyden tunteen luominen on välttämätöntä, jotta soittaja rauhoittuisi, ja pystyisi kenties  ääneen kertomalla hahmottamaan tilannettaan.

Oman rajallisuutensa joutuu myös kohtaamaan. Ei tiedä, mitä neuvoa/sanoa tai ei ole apua tilanteeseen. Aina ei myöskään voi olla parhaimmillaan. Mutta joka soitosta oppii. Oppii lisää asioita, ja ehkä myös armollisuutta itseään kohtaan. Voi kokea, että oma tarina ei ole ollut turha, vaan on voinut kääntää kokemuksensa toisten hyväksi. Soittajat haluavat kokea myös samaistumista, että vastaaja todella tietää, mitä soittaja käy läpi. On myös uskottava soittajan kokemukseen, hänen tilanteessaan, oireitaan, vaikka ne poikkeaisivat omista. Luottamuksen ilmapiiri pitää osata luoda.

Sari Mäen kokoamat linkit, ja Hengitysliiton hyvät sivut ovat olleet tarpeen käytännön asioiden vinkkaamisessa. Persoonallisuudellamme mennään muuten.

Niin, ja se tämän vuoden ensimmäinen puhelu tuli. Soittajalla hätä monesta asiasta. Palkankin sain; KIITOS!

Sisäilmasta sairastuneen vertaistuki

Tutustu sisäilmasta sairastuneiden vertaistukeen

sisäilmastasairastuneet

Bloggaaja

Irmeli Suuripää

Kokemustoimija / vertaispuhelimen koordinaattori

Olen työpaikkani sisäilmasta sairastunut ja kemikaaliyliherkkä, nykyään entinen hammashoitaja. Sisäilma-asioissa olen laajalti verkostoitunut ja toimin yhtenä vertaispuhelimen vastaajana ja sen koordinaattorina.

Sosiaalisena ihmisenä omaan laajan ystäväpiirin. Se ja perhe pitävät minut meneväisenä ja antavat voimaa vertaistyöhön. Harrastan golfia ja Munzee hunting’ia, ja jos aikaa jää, pidän kovasti videoinnista sekä niiden editoinnista.

Lisää bloggauksia aiheesta

#sisäilmastasairastuneet