Hengityssuojaimet

Hengityssuojaimia on sekä hengityssairaille että ammattikäyttöön työturvallisuuden takaamiseksi.

Hengitysilman lämmitin voi olla hyvä apu liikuttaessa kovalla pakkasella.

Jotkut käyttävät hengityssuojaimia myös pahimpina katupölyaikoina. THL on päivittänyt suositukset hengityssuojaimien käytöstä katupölyhaittojen torjunnassa.

Erilaiset pölynsuojaimet ovat tärkeitä esimerkiksi homekorjauksia tehtäessä.

Lisätietoa ilmaa puhdistavista, ilmaa kostuttavista ja ilmaa lämmittävistä hengityssuojaimista löytyvät verkkosivustosta valikosta Rakennukset.

Vinkkejä sisäilmasta sairastuneelle hengityssuojaimen valintaan

• Hengityssuojan tasoa kannattaa miettiä oman tarpeen mukaan.
  • Kaasunsuodattimien kohdalla esiintyvät luokat I-III kuvaavat aktiivihiilen määrää suodattimessa. Valmistajien mukaan P3-tason suodatus vastaa HEPA-tason suodatusta.
  • Hengityssuojaimissa, joissa on vaihdettava suodatin, on suodattava aines usein aktiivihiili. Kokemustietomme mukaan kaikki sisäilmasta sairastuneet eivät kestä aktiivihiilen hajua, joten kannattaa ensin testata tuotteen sopivuus itselle.
  • Osa sisäilmasta sairastuneista käyttää apteekista saatavia suojaimia lyhyemmissä tarpeissa.
  • Osa käyttää niin sanottuja raksamaskeja, joissa ei ole erillistä suodatinta. Ne saattavat tulla halvemmiksi, jos käyttötarve on lyhyt.
  • Pestävät ja vaihdettavilla suodattimilla varustetut hengityssuojaimet tulevat kuitenkin todennäköisesti pidemmällä aikavälillä edullisemmaksi.
  • Osa sairastuneista käyttää myös kaulanauhassa roikkuvia ionisaattoreita, niin sanottuja matkailmanpuhdistimia.

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: