Limanpoisto- ja hengitysharjoituslaitteet

Limanpoisto- ja hengitysharjoituslaitteiden käyttöohjeet.

Pulloonpuhallus

Pulloonpuhallus on liikunnan lisäksi tehokas limanpoistomenetelmä.
Kun vesipulloon puhalletaan letkun läpi, paine nousee hengitysteissä. Sen vaikutuksesta pienten hengitysteiden väliset tiehyet avautuvat, jolloin ilma pääsee virtaamaan hengitysteissä olevan liman taakse ja työntää sen suurempiin hengitysteihin, mistä lima on helppo yskiä tai hönkäistä pois.
Puhalluspulloja voi ostaa hyvin varustetuista apteekeista.

Pulloonpuhallusohje löytyy Oppaasta keuhkoahtaumatautia sairastaville sivuilta 15-16.

PEP-terapialaitteet

PEP-tekniikan toimintaperiaate on sama kuin pulloon puhalluksessa.

WellO2 – hengitysharjoituslaite

WellO2-hengitysharjoituslaitteessa yhdistyvät höyryhengitys ja vastapaine- eli pulloonpuhallus. Lisätietoa WellO2.

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: