PEF-mittarit

PEF-seuranta on monille astmaatikolle tärkeä apuväline oman hoitotasapainon seurannassa. PEF-mittaus kertoo uloshengityksen huippuvirtausnopeuden ensimmäisen sekunnin aikana.

On tärkeää selvittää itselle optimaalisen hyvä PEF-arvo. PEF-arvoon vaikuttavia tekijöitä ovat sukupuoli, ikä ja pituus, joten se muuttuu ajan mittaan. Lääkäri antaa ohjeet millainen PEF-arvojen vaihtelu vaatii lääkitysten lisäämistä. Silloin lääkitystä voi itse lisätä lääkärin antamien ohjeiden mukaisesti.

Näin teet PEF-seurannan:

PEF-seuranta kestää 2 viikkoa. Tee puhallukset heti herätessäsi aamulla ja toista puhallukset illalla. Puhalla kullakin mittauskerralla vähintään 3 kertaa. Huom.:

• Jos kahden parhaan erotus on yli 20 l/min, tee useampi puhallus.
  • Jos käytössäsi on avaava lääke, tee mittaukset ennen lääkkeenottoa ja 15–20 minuuttia lääkkeenoton jälkeen.

Kirjaa ylös kaikki 3 puhallusarvoa. Tee PEF-seuranta aina, kun astmasi oireilee.

Näin teet PEF-mittauksen:

• Nollaa mittari.
  • Vedä keuhkot mahdollisimman täyteen ilmaa.
  • Laita mittarin suukappale tiiviisti huulten ja hampaiden väliin.
  • Puhalla mittariin lyhyt, maksimaalisen voimakas puhallus (räjähtävän nopea alku!).
  • Kirjaa tulos muistiin.
  • Tee mittaus aina seisten, jos mahdollista.

Lue lisää: Käypä hoito -ohje PEF-kotiseurantaan.

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: