PEF-mittarit

PEF-seuranta on monille astmaatikolle tärkeä apuväline oman hoitotasapainon seurannassa. PEF-mittaus kertoo uloshengityksen huippuvirtausnopeuden ensimmäisen sekunnin aikana.

On tärkeää selvittää itselle optimaalisen hyvä PEF-arvo. PEF-arvoon vaikuttavia tekijöitä ovat sukupuoli, ikä ja pituus, joten se muuttuu ajan mittaan. Lääkäri antaa ohjeet millainen PEF-arvojen vaihtelu vaatii lääkitysten lisäämistä. Silloin lääkitystä voi itse lisätä lääkärin antamien ohjeiden mukaisesti.

Näin teet PEF-seurannan:

PEF-seuranta kestää 2 viikkoa. Tee puhallukset heti herätessäsi aamulla ja toista puhallukset illalla. Puhalla kullakin mittauskerralla vähintään 3 kertaa. Huom.:

• Jos kahden parhaan erotus on yli 20 l/min, tee useampi puhallus.
  • Jos käytössäsi on avaava lääke, tee mittaukset ennen lääkkeenottoa ja 15–20 minuuttia lääkkeenoton jälkeen.

Kirjaa ylös kaikki 3 puhallusarvoa. Tee PEF-seuranta aina, kun astmasi oireilee.

Näin teet PEF-mittauksen:

• Nollaa mittari.
  • Vedä keuhkot mahdollisimman täyteen ilmaa.
  • Laita mittarin suukappale tiiviisti huulten ja hampaiden väliin.
  • Puhalla mittariin lyhyt, maksimaalisen voimakas puhallus (räjähtävän nopea alku!).
  • Kirjaa tulos muistiin.
  • Tee mittaus aina seisten, jos mahdollista.

Lue lisää: Käypä hoito -ohje PEF-kotiseurantaan.

Esimerkkivideo PEF-mittauksen tekemisestä.

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliittoon karttuneen kokemustiedon perusteella monet sisäilmasta oireilevat tai sairastavat ovat saaneet apua joustavista järjestelyistä työelämässä, mutta niiden käyttö on tapauskohtaista ja hyvin sattumanvaraista. Suunnittelija Sari Mäki pohtii blogi-kirjoituksessaan työn muokkaamisen mahdollisuutta sisäilmasta oireilevien ja sairastavien työkyvyn tukemisessa. Lue kirjoitus täällä: https://bit.ly/2V6TUz0

Sosiaaliturvaopas on päivitetty ajan tasalle. Voit tututua ja ladata sen osoitteessa www.sosiaaliturvaopas.fi. Oppaaseen on koottu laajasti tietoa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden sosiaaliturvasta ja palveluista. Opas on erinomainen työväline järjestöjen ja sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöille, mutta siitä hyötyvät myös esimerkiksi palveluita tarvitsevat ikääntyneet ihmiset. Lue lisää: https://bit.ly/2BD1ERT