PEF-mittarit

PEF-seuranta on monille astmaatikolle tärkeä apuväline oman hoitotasapainon seurannassa. PEF-mittaus kertoo uloshengityksen huippuvirtausnopeuden ensimmäisen sekunnin aikana.

On tärkeää selvittää itselle optimaalisen hyvä PEF-arvo. PEF-arvoon vaikuttavia tekijöitä ovat sukupuoli, ikä ja pituus, joten se muuttuu ajan mittaan. Lääkäri antaa ohjeet millainen PEF-arvojen vaihtelu vaatii lääkitysten lisäämistä. Silloin lääkitystä voi itse lisätä lääkärin antamien ohjeiden mukaisesti.

Näin teet PEF-seurannan:

PEF-seuranta kestää 2 viikkoa. Tee puhallukset heti herätessäsi aamulla ja toista puhallukset illalla. Puhalla kullakin mittauskerralla vähintään 3 kertaa. Huom.:

• Jos kahden parhaan erotus on yli 20 l/min, tee useampi puhallus.
  • Jos käytössäsi on avaava lääke, tee mittaukset ennen lääkkeenottoa ja 15–20 minuuttia lääkkeenoton jälkeen.

Kirjaa ylös kaikki 3 puhallusarvoa. Tee PEF-seuranta aina, kun astmasi oireilee.

Näin teet PEF-mittauksen:

• Nollaa mittari.
  • Vedä keuhkot mahdollisimman täyteen ilmaa.
  • Laita mittarin suukappale tiiviisti huulten ja hampaiden väliin.
  • Puhalla mittariin lyhyt, maksimaalisen voimakas puhallus (räjähtävän nopea alku!).
  • Kirjaa tulos muistiin.
  • Tee mittaus aina seisten, jos mahdollista.

Lue lisää: Käypä hoito -ohje PEF-kotiseurantaan.

Esimerkkivideo PEF-mittauksen tekemisestä.

Tällä viikolla vietetään Yksi elämän univiikkoa. Neuvokkaan perheen verkkosivuilta löytyy näppärä Unipuu, jonka avulla voi jutella lasten kanssa, miksi uni on tärkeää ja mikä auttaa nukkumaan hyvin. Lue lisää: https://bit.ly/2W4YP4c #yksielama #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.