Astma

Näiltä sivuilta löydät tietoa astman oireista ja diagnoosista sekä toimintaohjeita astman hoitoon ja omahoitoon.

Astma on pitkäaikainen keuhkosairaus, jossa keuhkoputkien limakalvot ovat tulehtuneet ja keuhkoputket supistelevat.

Astmaa sairastava saa helposti hengitysoireita, koska tulehtunut ja turvonnut limakalvo on herkkä erilaisille ärsykkeille kuten pölyille, kylmälle ilmalle, rasitukselle, tupakansavulle ja voimakkaille tuoksuille.

Hoitamattomana astmatulehdus voi aiheuttaa keuhkoputkien seinämään rakennemuutoksia, jotka voivat johtaa pahimmillaan keuhkojen toiminnan pysyvään huonontumiseen. Usein tulehdus saadaan pysymään kuitenkin lievänä ja hallinnassa lääkityksen avulla.

Astman taustatekijät ovat yksilöllisiä ja astma voi puhjeta missä iässä tahansa. Perinnöllinen taipumus,  allerginen nuha ja muut ylähengitystiesairaudet lisäävät riskiä sairastua astmaan. Astman puhkeamiseen liittyy usein ympäristön ärsykkeet tai pitkittynyt hengitystietulehdus, mutta aina astmalle ei löydy syytä.

Tällä videolla professori, ylilääkäri Hannu Kankaanranta puhuu aikuisena alkavasta astmasta.

Professori, ylilääkäri Hannu Kankaanranta kertoo viimeisimpiä (2018) tutkimusterveisiä astmasta.

Astman yleisimpiä riskitekijöitä ovat:

• allergiat ja atopia
  • perinnöllinen alttius / astman esiintyminen vanhemmilla ja sisaruksilla
  • allerginen nuha
  • muut ylähengitystiesairaudet
  • tupakointi ja passiivinen tupakointi
  • ylipaino.

Sisätilojen home- ja kosteusvaurioilla on yhteys astman syntyyn ja pahenemiseen, mutta syy-seuraussuhteet ovat vielä epäselviä.

Refluksitautia on astmaa sairastavilla enemmän kuin muilla, mutta nykyisen tiedon mukaan se ei aiheuta astmaa. Refluksitaudissa (GERD) mahan sisältöä nousee toistuvasti takaisin ruokatorveen. Tämä aiheuttaa närästystä, rintalastan takaista polttavaa tuntemusta ja mahan sisällön takaisinvirtausta suuhun.

Astma on yleisin pitkäaikainen hengityssairaus Suomessa, sillä sitä sairastaa noin joka 10 henkilö. Ikääntyneillä astma on alidiagnosoitu sairaus. Heillä on usein pitkäkestoista yskää, limannousua ja hengitysvaikeuksia. Hankalia astman pahenemisvaiheita esiintyy ikääntyneillä ihmisillä harvoin. Astman toteamista vaikeuttavat muut samanaikaiset sairaudet, esimerkiksi sydämen vajaatoiminta ja keuhkoahtaumatauti.

Mikä on keuhkoahtaumatauti?

Astmaa sairastavat kaipaavat sairauden seurantaa

Opas astmaa sairastaville

Lahjoitusbanneri

Helppoa hengittämistä
Suojaudu pneumokokilta

Helsingin Sanomissa julkaistiin 26.5. kärkevästi otsikoitu laaja artikkeli sisäilmaongelmien ristiriitaisesta todellisuudesta. Artikkelissa tuotiin esille, ettei vieläkään ole olemassa tutkittua tietoa, mitkä mekanismit kosteusvaurioissa sairastuttavat osan ihmisistä. Se kuitenkin tiedetään, että osa ihmisistä oireilee ja sairastaa sisäilmasta.

Hengitysliiton mielestä lisää tutkittua tietoa tarvitaan, jotta saadaan hoidettua sekä ihmiset että rakennukset. Sisäilmaongelmia tuottavat kosteus- ja homevaurioiden lisäksi monet muut sisäilman epäpuhtaudet. Jokaisella oireilevalla ja sairastavalla ihmisellä on oikeus tulla kunnioittavasti kohdatuksi ja saada apua tilanteeseensa. Artikkelia lainaten: "Tärkeintä olisi saada palautetta potilaan toimintakyky, edes osittain. Se ei onnistu, jos lääkäri vähättelee potilaan oireita tai ei usko tämän kertomaa."

Hengitysliiton mielestä astmaan on suhtauduttava vakavasti. Kyseessä on keuhkoputkien limakalvojen pitkäaikainen tulehdussairaus, jonka oireita ovat pitkittynyt yskä, limannousu ja hengenahdistus. Astma on keuhkosairaus, joka on hyvin hoidettavissa lääkityksellä. Hoidon tavoitteena on oireeton arki, joka tarkoittaa sitä, että altistuminen ulkoisille ärsykkeille on katkaistava. Tiloista, jotka provosoivat oireet, on päästävä pois. Ihmisen elämänlaadulle astmaan sairastumisella on väliä.

Helsingin Sanomien artikkeliin voi tutustua täällä: https://bit.ly/2XaEaMy. Artikkeli avautuu vain HS:n tilaajille.

Stumppi-neuvontapuhelin (puh. 0800 148 484) tarjoaa maksutonta tukea ja neuvontaa tupakoinnin lopettamisessa. Stumppiin ja Hengitysliittoon voi tutustua tänään Maailma kylässä | World Village Festival -festivaaleilla. Tulkaa tapaamaan meitä klo 11 alkaen Mahdollisuuksien torille. www.stumppi.fi