Astma

Näiltä sivuilta löydät tietoa astman oireista ja diagnoosista sekä toimintaohjeita astman hoitoon ja omahoitoon.

Astma on pitkäaikainen keuhkosairaus, jossa keuhkoputkien limakalvot ovat tulehtuneet ja keuhkoputket supistelevat.

Astmaa sairastava saa helposti hengitysoireita, koska tulehtunut ja turvonnut limakalvo on herkkä erilaisille ärsykkeille kuten pölyille, kylmälle ilmalle, rasitukselle, tupakansavulle ja voimakkaille tuoksuille.

Hoitamattomana astmatulehdus voi aiheuttaa keuhkoputkien seinämään rakennemuutoksia, jotka voivat johtaa pahimmillaan keuhkojen toiminnan pysyvään huonontumiseen. Usein tulehdus saadaan pysymään kuitenkin lievänä ja hallinnassa lääkityksen avulla.

Astman taustatekijät ovat yksilöllisiä ja astma voi puhjeta missä iässä tahansa. Perinnöllinen taipumus,  allerginen nuha ja muut ylähengitystiesairaudet lisäävät riskiä sairastua astmaan. Astman puhkeamiseen liittyy usein ympäristön ärsykkeet tai pitkittynyt hengitystietulehdus, mutta aina astmalle ei löydy syytä.

Astman yleisimpiä riskitekijöitä ovat:

• allergiat ja atopia
  • perinnöllinen alttius / astman esiintyminen vanhemmilla ja sisaruksilla
  • allerginen nuha
  • muut ylähengitystiesairaudet
  • tupakointi ja passiivinen tupakointi
  • ylipaino.

Sisätilojen home- ja kosteusvaurioilla on yhteys astman syntyyn ja pahenemiseen, mutta syy-seuraussuhteet ovat vielä epäselviä.

Refluksitautia on astmaa sairastavilla enemmän kuin muilla, mutta nykyisen tiedon mukaan se ei aiheuta astmaa.  Refluksitaudissa (GERD) mahan sisältöä nousee toistuvasti takaisin ruokatorveen. Tämä aiheuttaa närästystä, rintalastan takaista polttavaa tuntemusta ja mahan sisällön takaisinvirtausta suuhun.

Astma on yleisin pitkäaikainen hengityssairaus Suomessa, sillä sitä sairastaa noin joka 10 henkilö. Ikääntyneillä astma on alidiagnosoitu sairaus. Heillä on usein pitkäkestoista yskää, limannousua ja hengitysvaikeuksia. Hankalia astman pahenemisvaiheita esiintyy ikääntyneillä ihmisillä harvoin. Astman toteamista vaikeuttavat muut samanaikaiset sairaudet, esimerkiksi sydämen vajaatoiminta ja keuhkoahtaumatauti.

Mikä on keuhkoahtaumatauti?

Astmaa sairastavat kaipaavat sairauden seurantaa

Helppoa hengittämistä
Rokottaudu pneumokokkia vastaan

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: