Astma

Näiltä sivuilta löydät tietoa astman oireista ja diagnoosista sekä toimintaohjeita astman hoitoon ja omahoitoon.

Astma on pitkäaikainen keuhkosairaus, jossa keuhkoputkien limakalvot ovat tulehtuneet ja keuhkoputket supistelevat.

Astmaa sairastava saa helposti hengitysoireita, koska tulehtunut ja turvonnut limakalvo on herkkä erilaisille ärsykkeille kuten pölyille, kylmälle ilmalle, rasitukselle, tupakansavulle ja voimakkaille tuoksuille.

Hoitamattomana astmatulehdus voi aiheuttaa keuhkoputkien seinämään rakennemuutoksia, jotka voivat johtaa pahimmillaan keuhkojen toiminnan pysyvään huonontumiseen. Usein tulehdus saadaan pysymään kuitenkin lievänä ja hallinnassa lääkityksen avulla.

Astman taustatekijät ovat yksilöllisiä ja astma voi puhjeta missä iässä tahansa. Perinnöllinen taipumus,  allerginen nuha ja muut ylähengitystiesairaudet lisäävät riskiä sairastua astmaan. Astman puhkeamiseen liittyy usein ympäristön ärsykkeet tai pitkittynyt hengitystietulehdus, mutta aina astmalle ei löydy syytä.

Astman yleisimpiä riskitekijöitä ovat:

• allergiat ja atopia
  • perinnöllinen alttius / astman esiintyminen vanhemmilla ja sisaruksilla
  • allerginen nuha
  • muut ylähengitystiesairaudet
  • tupakointi ja passiivinen tupakointi
  • ylipaino.

Sisätilojen home- ja kosteusvaurioilla on yhteys astman syntyyn ja pahenemiseen, mutta syy-seuraussuhteet ovat vielä epäselviä.

Refluksitautia on astmaa sairastavilla enemmän kuin muilla, mutta nykyisen tiedon mukaan se ei aiheuta astmaa.  Refluksitaudissa (GERD) mahan sisältöä nousee toistuvasti takaisin ruokatorveen. Tämä aiheuttaa närästystä, rintalastan takaista polttavaa tuntemusta ja mahan sisällön takaisinvirtausta suuhun.

Astma on yleisin pitkäaikainen hengityssairaus Suomessa, sillä sitä sairastaa noin joka 10 henkilö. Ikääntyneillä astma on alidiagnosoitu sairaus. Heillä on usein pitkäkestoista yskää, limannousua ja hengitysvaikeuksia. Hankalia astman pahenemisvaiheita esiintyy ikääntyneillä ihmisillä harvoin. Astman toteamista vaikeuttavat muut samanaikaiset sairaudet, esimerkiksi sydämen vajaatoiminta ja keuhkoahtaumatauti.

Mikä on keuhkoahtaumatauti?

Helppoa hengittämistä
Rokottaudu pneumokokkia vastaan
Happiliikkuja - enemmän happea liikkumalla

• Facebook : 2139755382719656

Tänä vuonna emme pääse valitettavasti osallistumaan Helsinki Pride -tapahtumaan, mutta toivotamme viime vuoden tapahtumasta otetulla kuvalla kaikille hyvää suvaitsevuuden viikkoa ja kuukautta!

Harvinainen Maraton on Suomessa ensimmäinen liikunnallinen tapahtuma, joka järjestetään harvinaista keuhkosairautta sairastaville, keuhkonsiirron saaneille, heidän läheisilleen ja muille asiasta kiinnostuneille.

Vielä ehdit osallistumaan tapahtumaan ilmoittautumalla 29.6. mennessä!

Osallistuminen osoitteessa: https://bit.ly/2KdCuiU

Hengitysliiton keskustoimisto jää kesätauolle heinäkuun ajaksi. Liiton Facebook päivystää taas 17.7.2018 eteenpäin. Yksityisviesteihin ei kuitenkaan voida heti vastata, sillä suurin osa asiantuntijoista palaa työn äärelle vasta 6.8.2018. Hyvää kesää!

Yksi elämä järjestää SuomiAreenassa yhdessä Lääkäriliiton, Doctagonin ja CGI:n kanssa Terveydenhuollon hyvät ja huonot uutiset, johon sisältyy kolme terveydenhuoltoon liittyvää debaattia. Keskusteiluissa käsitellään muun muassa terveydenhuollon robotiikkaa ja sotea. Liity kuulolle 18.7 klo 13-14!

Onko sinulla heinänuha tai allergiasta johtuvia hengitystieoireita? Toimittaja etsii kauttamme haastateltavaa kertomaan arjen kokemuksistaan aikakauslehteen. Kuva otetaan, mutta haastattelu onnistuu tarvittaessa myös puhelimitse. Laita yhteystietosi yksityisviestillä niin välitämme ne eteenpäin toimittajalle!