Astma

Näiltä sivuilta löydät tietoa astmasta, sen oireista ja diagnoosista sekä toimintaohjeita astman hoitoon.

Perustietoja astmasta

• Astma on pitkäaikainen keuhkosairaus.
  • ​Astman ensimmäisiä oireita ovat pitkittynyt yskä, limannousu ja hengenahdistus.
  • Astmaa sairastava saa helposti hengitysoireita, koska tulehtunut ja turvonnut limakalvo on herkkä erilaisille ärsykkeille.
  • Lievässä ja alkavassa astmassa keuhkojen toiminta on suurimman osan ajasta normaalia ja oireita esiintyy vain ajoittain.
  • Vaikeassa tai hoitamattomassa astmassa oireilu on runsasta ja keuhkoputkien ahtautuminen voi olla pysyvää ja osin palautumatonta.
  • Astman hoito perustuu astmatulehdusta hoitavaan lääkitykseen ja hyvään omahoitoon.

Astma on keuhkoputkien limakalvojen pitkäaikainen tulehdussairaus. Astmaa sairastaa joka kymmenes aikuisikäinen suomalainen.

Oireilua yksilöllisesti pahentavia ärsykkeitä ovat

• hengitysteiden virusinfektiot
  • rasitus
  • kylmä ilma
  • allergeenit
  • voimakkaat tuoksut
  • tupakansavu
  • ilman epäpuhtaudet, pölyt ja käryt.

Astman hoito perustuu astmatulehdusta hoitavaan lääkitykseen ja hyvään omahoitoon. Hoidon tavoitteena on arjen oireettomuus. Astmataipumus on elinikäinen, mutta sairauden kanssa on mahdollista elää täysipainoista elämää. Useimmilla astmaa sairastavilla tulehdus saadaan pysymään lievänä ja hallinnassa lääkityksen avulla.

Professori, ylilääkäri Hannu Kankaanranta kertoo viimeisimpiä (2018) tutkimusterveisiä astmasta.

Astman taustatekijät ovat yksilöllisiä, ja astma voi puhjeta missä iässä tahansa. Astman syytä ei tunneta, mutta astman puhkeaminen liittyy usein ympäristön ärsykkeisiin tai pitkittyneeseen hengitystietulehdukseen.

Astman riskitekijöitä ovat

• allergiat
  • perinnöllinen alttius
  • allerginen nuha
  • muut ylähengitystiesairaudet
  • tupakointi ja tupakansavulle altistuminen
  • ylipaino.

Sisätilojen home- ja kosteusvaurioilla on yhteys astman syntyyn ja pahenemiseen. On kuitenkin vielä epäselvää, millainen vaikutus home- ja kosteusvaurioilla on astmaan.

Refluksitautia (GERD) on astmaa sairastavilla enemmän kuin muilla. Refluksitauti ei ilmeisesti kuitenkaan aiheuta astmaa. Refluksitaudissa mahan sisältö nousee toistuvasti takaisin ruokatorveen. Tämä aiheuttaa närästystä, rintalastan takaista polttavaa tuntemusta ja mahan sisällön takaisinvirtausta suuhun.

Mikä on keuhkoahtaumatauti?

Opas astmaa sairastaville