Astma

Näiltä sivuilta löydät tietoa astman oireista ja diagnoosista sekä toimintaohjeita astman hoitoon ja omahoitoon.

Astma on pitkäaikainen keuhkosairaus, jossa keuhkoputkien limakalvot ovat tulehtuneet ja keuhkoputket supistelevat.

Astmaa sairastava saa helposti hengitysoireita, koska tulehtunut ja turvonnut limakalvo on herkkä erilaisille ärsykkeille kuten pölyille, kylmälle ilmalle, rasitukselle, tupakansavulle ja voimakkaille tuoksuille.

Hoitamattomana astmatulehdus voi aiheuttaa keuhkoputkien seinämään rakennemuutoksia, jotka voivat johtaa pahimmillaan keuhkojen toiminnan pysyvään huonontumiseen. Usein tulehdus saadaan pysymään kuitenkin lievänä ja hallinnassa lääkityksen avulla.

Astman taustatekijät ovat yksilöllisiä ja astma voi puhjeta missä iässä tahansa. Perinnöllinen taipumus,  allerginen nuha ja muut ylähengitystiesairaudet lisäävät riskiä sairastua astmaan. Astman puhkeamiseen liittyy usein ympäristön ärsykkeet tai pitkittynyt hengitystietulehdus, mutta aina astmalle ei löydy syytä.

Tällä videolla professori, ylilääkäri Hannu Kankaanranta puhuu aikuisena alkavasta astmasta.

Professori, ylilääkäri Hannu Kankaanranta kertoo viimeisimpiä (2018) tutkimusterveisiä astmasta.

Astman yleisimpiä riskitekijöitä ovat:

• allergiat ja atopia
  • perinnöllinen alttius / astman esiintyminen vanhemmilla ja sisaruksilla
  • allerginen nuha
  • muut ylähengitystiesairaudet
  • tupakointi ja passiivinen tupakointi
  • ylipaino.

Sisätilojen home- ja kosteusvaurioilla on yhteys astman syntyyn ja pahenemiseen, mutta syy-seuraussuhteet ovat vielä epäselviä.

Refluksitautia on astmaa sairastavilla enemmän kuin muilla, mutta nykyisen tiedon mukaan se ei aiheuta astmaa. Refluksitaudissa (GERD) mahan sisältöä nousee toistuvasti takaisin ruokatorveen. Tämä aiheuttaa närästystä, rintalastan takaista polttavaa tuntemusta ja mahan sisällön takaisinvirtausta suuhun.

Astma on yleisin pitkäaikainen hengityssairaus Suomessa, sillä sitä sairastaa noin joka 10 henkilö. Ikääntyneillä astma on alidiagnosoitu sairaus. Heillä on usein pitkäkestoista yskää, limannousua ja hengitysvaikeuksia. Hankalia astman pahenemisvaiheita esiintyy ikääntyneillä ihmisillä harvoin. Astman toteamista vaikeuttavat muut samanaikaiset sairaudet, esimerkiksi sydämen vajaatoiminta ja keuhkoahtaumatauti.

Mikä on keuhkoahtaumatauti?

Astmaa sairastavat kaipaavat sairauden seurantaa

Opas astmaa sairastaville

Tue toimintaamme -banneri

Helppoa hengittämistä
Suojaudu pneumokokilta

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.