Neuvontapuhelimia ja asiantuntijoita

Neuvontapuhelimia ja asiantuntijapalveluita sisäilmasta oireileville ja sairastaville.

Hengitysliiton ylläpitämä Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta oireileville ja sairastaville sekä heidän omaisilleen mahdollisuuden luottamukselliseen keskusteluun vapaaehtoisen sisäilmasta sairastavan päivystäjän kanssa.

Puhelin palvelee tiistaisin klo 9–12 ja torstaisin klo 16–19 numerossa 044 407 7010.

Palvelu on tauoilla kesäisin 20.6.–6.8. ja vuoden vaihteessa 1.12.–31.1.

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin kuuluu vapaaehtoisen puhelin- ja verkkoauttamisen eettisten periaatteiden neuvottelukuntaan (PuhEet). Neuvottelukunta huolehtii siitä, että sen piiriin hyväksyttyjen auttavien puhelinten ja verkkopalvelujen toiminta toteutuu mahdollisimman laadukkaana ja että toiminta on eettisesti perusteltua ja kestävää. Lisätietoja vertaispuhelimesta:

suunnittelija Sari Mäki 040 669 2207, etunimi.sukunimi@hengitysliitto.fi

Sisäilma- ja korjausneuvontapuhelin 020 757 5181
- korjausneuvojamme neuvovat maanantaista torstaihin klo 9-15 homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä.

Sosiaali- ja terveysturvan neuvontapuhelin 020 757 5150
- asiantuntijamme neuvoo torstaisin klo 9-12.

Muita neuvoja ja tukea tarjoavia järjestöjä ovat esim.:

Homepakolaiset

Sisäilmayhdistys

Vanhustyön keskusliitto

Suomen Vanhempainliitto

Suomen hajuste- ja kemikaaliyliherkkien vertaispuhelin

Katso myös oman ammattijärjestösi mahdollisuudet auttaa.

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.