Ratkaistaan yhdessä!

Hyvä sisäilma kouluun – yhteisymmärryksessä kohti tavoitetta.

Tavoitteena lasten ja perheiden tukeminen

Ratkaistaan yhdessä! -hankkeen (2018–2020) tavoitteena on auttaa kuntia löytämään ratkaisuja lasten ja perheiden tukemiseksi silloin, kun koulun sisäilma aiheuttaa oireilua. Ratkaisuja etsitään lasten oppimisen, koulunkäynnin, hyvinvoinnin ja sosiaalisten suhteiden tukemiseen sekä koko perheen tukemiseen.

Koulun sisäilmassa oireilua voivat aiheuttaa esimerkiksi puutteellinen tai muuten väärin toimiva ilmanvaihto, rakennus- ja sisustusmateriaalien päästöt (VOC-yhdisteet) tai kosteus- ja homevauriot. Hankkeessa ei oteta kantaa kuntien yksittäisten kiinteistöjen kuntoon.

Hanketta toteuttavat yhteistyössä Hengitysliitto ry, Suomen Vanhempainliitto ry ja Homepakolaiset ry. Hanke toteutetaan Veikkauksen tuella ja se käynnistyi 1.2.2018. Yhteistyössä ovat mukana Muhoksen, Reisjärven, Lohjan, Tuusulan, Kangasalan ja Siuntion kunnat.

Lue Vanhempainliiton toiminnanjohtaja Ulla Siimeksen blogi-kirjoitus: Päiväkotien ja koulujen sisäilmaongelmat ratkaistaan yhdessä

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen avataan syksyllä 2019 uusi Vanhempainlinja. Lue lisää toiminnasta vertaispuhelimen koordinaattori Pirkko Moision blogista ja hae mukaan vapaaehtoiseksi!

Uusi materiaali valmistunut! Lataa tästä Mistä sisäilmasta oireilussa on kyse? Tukimateriaali yläkouluikäisen kanssa keskusteluun.

Kiinnostuitko? Tule mukaan!

Ratkaistaan yhdessä! -hanke tarjoaa kunnallenne 3–4 ratkaisutyöpajan ohjaamisen. Lisäksi tarjoamme luentoja ja keskustelumahdollisuuksia vanhempainyhdistyksille ja käynnistämme vertaistoimintaa lapsille ja vanhemmille. Toimintaa räätälöidään kunnan ja perheiden tarpeen mukaan.

Yhteistyökunnaksi voi hakea mukaan 30.9.2019 mennessä. Lue lisää esitteestämme ja ota yhteyttä hanketiimimme. Yhteystietomme löydät tämän sivun lopusta.

Hankkeen ensimmäinen vaihe vuonna 2018

Hanke käynnistyi keväällä 2018 yhteistyökunnissa kartoitusvaiheella, jossa teemoina olivat koulujen sisäilmasta oireilevien lasten ja heidän vanhempien avuntarpeet, sekä avunannon haasteet. Haastattelimme vanhempia, vanhempainyhdistysten edustajia, koulun henkilökuntaa sekä kunnan virkamiehiä.

Paljon on jo tehty, ja paljon on vielä tekemistä jäljellä, jotta lasten opintie ja perheiden hyvinvointi varmistetaan. Kouluissa on tehty korjaustoimenpiteitä, muuttoja ja räätälöityjä oppimisratkaisuja. Kunnat ovat korjanneet päiväkoteja ja kouluja isolla rahalla. Vanhemmat ovat yrittäneet ratkaista ongelmavyyhtiä uupumiseen asti.

Haastattelukierroksen pääviesti on ollut, ettei näin monisyistä ongelmaa ratkaise kukaan yksin. Ratkaisemiseen tarvitaan kaikkia, jotka jollakin tavalla ovat vaikuttamassa lapsen ja nuoren turvallisen kouluarjen luomiseen. Tämä vaatii pysähtymistä ja kuuntelemista, sekä avointa ilmapiiriä. Vasta sen jälkeen syntyy tarpeista lähteviä toimenpiteitä, joiden avulla voidaan päästä perheitä ja kouluja auttaviin ratkaisuihin.

Haastatteluissa nousee esille 3 toivetta, jotka luovat tarkoituksen yhteistyölle tulevaisuudessa:

• Uskotaan – voimme päästä ratkaisuja kohti
  • Ratkaistaan – voimme tehdä räätälöityjä ratkaisuja lasten ja perheiden tueksi
  • Tiedotetaan – annetaan ohjeita, miten toimia, jos sisäilma oireiluttaa

Lue hankkeen Etelä-Suomen suunnittelija Minna Pitkäniemen blogi hankkeen kartoitusvaiheesta.

Lisätietoja hankkeesta:

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa: etunimi.sukunimi@hengitysliitto.fi

Kiti Haukilahti

Kiti Haukilahti, projektikoordinaattori

Minna Pitkäniemi

Etelä-Suomen suunnittelija

Outi Leveäoja

Pohjois-Suomen suunnittelija
Ratkaistaan yhdessä! -hanke

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.