Saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee 1.11. 2017 julkaistua verkkopalvelua https://www.hengitysliitto.fi. Seloste on laadittu 28.07.2020. Tämän verkkopalvelun saavutettavuuden on arvioinut Hengitysliiton viestintä.

Hengitysliitto.fi -sivustoa koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että julkisten verkkopalvelujen on oltava saavutettavia.

Verkkopalvelun saavutettavuuden tila

Täyttää pääasiassa kriittiset saavutettavuusvaatimukset. Niiltä osin, kun verkkopalvelu ei täytä kriittisiä saavutettavuusvaatimuksia, vetoamme kohtuuttomaan rasitteeseen. Täysin uudistettu, kaikilta osin saavutettavuusvaatimusten mukainen verkkopalvelu julkaistaan vuoden 2021 alussa.

Ei saavutettava sisältö

• Punainen tekstilinkki ei täytä saavutettavuusvaatimuksien mukaisia kontrastivaatimuksia (WCAG 1.4.3). Ongelma korjataan mahdollisimman pian.
  • Joistain kuvista saattaa puuttua tekstivastineet, tai tekstivastine ei kuvaa riittävän hyvin kuvan sisältöä (WCAG 1.1).
  • Joissain kuvissa on tekstiä, mutta teksti ei ole tarjolla saavutettavassa muodossa (WCAG 1.4.9).
  • Sivuillamme saattaa olla joitain linkkejä, joiden teksti ei kuvaa riittävän hyvin linkin kohdetta (WCAG 2.4.4).
  • Kaikki sivuillamme olevat asiakirjat eivät ole tällä hetkellä täysin saavutettavia. Voit pyytää asiakirjojen sisältämiä tietoja osoitteesta tiedotus@hengitysliitto.fi.
    • Navigoitaessa näppäimistöllä tiedostoissa olevat elementit eivät välttämättä ole merkityksen mukaisessa järjestyksessä (WCAG 2.4.3).
    • Navigoitaessa näppäimistöllä fokuksessa olevissa sivuelementeissä ei ole korostusta (WCAG 2.4.7).
    • Tiedostoissa on linkkejä, joiden teksti ei kuvaa riittävän hyvin linkin kohdetta (WCAG 2.4.4).
    • Joissain tiedostojen kuvissa on tekstiä, mutta teksti ei ole tarjolla saavutettavassa muodossa (WCAG 1.4.9).
    • Joistain tiedostojen kuvista saattaa puuttua tekstivastineet, tai tekstivastine ei kuvaa riittävän hyvin kuvan sisältöä (WCAG 1.1).
  • Sivuillamme on joitain videoita, joissa ei ole tekstitystä (WCAG 1.2.2).
  • Sivustolla olevan someseinän tekstit eivät ole täysin saavutettavia pelkästään näppäimistöä käyttämällä (WCAG 2.1.1).
  • Navigoitaessa näppäimistöllä fokuksessa olevaa linkissä ja muissa sivuelementeissä ei ole korostusta, ts. käyttäjä ei välttämättä tiedä, mikä linkki tai sivuelementti on valittuna (WCAG 2.4.7).
  • Päävalikko ei ole piilotettavissa ilman fokuksen siirtoa (WCAG 1.4.13).
  • Hyppää pääsisältöön ei toimi oikein ruudunlukijalla (WCAG 2.4.1).
  • Jäseneksiliittymislomake (https://kilta.hengitysliitto.fi/helikotisivut/liittymislomake.aspx ) ei toimi täysin ruudunlukijalla, eikä käyttäjälle anneta ohjetta, miten lomakkeen tiedot voi perua tai miten tietoja voi muokata (WCAG 2.1.1). Ongelma korjataan mahdollisimman pian.
  • Verkkokauppa (https://kilta.hengitysliitto.fi/helikotisivut/tuotelista.aspx) ei toimi ruudunlukijalla, eikä käyttäjälle anneta ohjetta, miten lomakkeen tiedot voi perua tai miten tietoja voi muokata (WCAG 2.1.1). Ongelma korjataan mahdollisimman pian.
  • Sivuillamme saattaa ilmetä joitain rikkinäisiä linkkejä. Mikäli huomaat rikkinäisen linkin, ilmoitathan siitä osoitteeseen tiedotus@hengitysliitto.fi

Huomasitko saavutettavuuspuutteen verkkopalvelussamme?

Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi. Ilmoita saavutettavuuspuute sähköpostilla tiedotus@hengitysliitto.fi.

Valvontaviranomainen

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto