Hengityssuojaimet

Hengityssuojaimia kannattaa käyttää pölyisissä ja likaisissa tiloissa työskennellessä. Hengityssairaat voivat hyötyä suojaimista myös esim. katupölyaikaan.

Purku-, rakennus- ja kunnostustyöt edellyttävät pääsääntöisesti hengityssuojainten käyttöä. Voidaan sanoa, että hengityssuojainten käyttö on erittäin tärkeää aina, kun työskennellään pölyisissä ja likaisissa olosuhteissa.

Erityisesti hengityssairaat, mutta myös muutkin ihmiset voivat saada oireita myös hengitysilman epäpuhtauksien, kylmyyden ja kuivuuden sekä hajusteiden vuoksi.

Markkinoilla on henkilökohtaisia ilmaa lämmittäviä, kostuttavia ja puhdistavia tuotteita ja laitteita. Osa laitteista on valmistettu erityisesti ammattikäyttöön työturvallisuuden takaamiseksi tai hengityssairaille.

Lisätietoa hengityssuojaimista ja sisäilmasta sairastuneille vinkkejä hengityssuojaimen valintaan.

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliittoon karttuneen kokemustiedon perusteella monet sisäilmasta oireilevat tai sairastavat ovat saaneet apua joustavista järjestelyistä työelämässä, mutta niiden käyttö on tapauskohtaista ja hyvin sattumanvaraista. Suunnittelija Sari Mäki pohtii blogi-kirjoituksessaan työn muokkaamisen mahdollisuutta sisäilmasta oireilevien ja sairastavien työkyvyn tukemisessa. Lue kirjoitus täällä: https://bit.ly/2V6TUz0

Sosiaaliturvaopas on päivitetty ajan tasalle. Voit tututua ja ladata sen osoitteessa www.sosiaaliturvaopas.fi. Oppaaseen on koottu laajasti tietoa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden sosiaaliturvasta ja palveluista. Opas on erinomainen työväline järjestöjen ja sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöille, mutta siitä hyötyvät myös esimerkiksi palveluita tarvitsevat ikääntyneet ihmiset. Lue lisää: https://bit.ly/2BD1ERT