Hengityssuojaimet

Hengityssuojaimia kannattaa käyttää pölyisissä ja likaisissa tiloissa työskennellessä. Hengityssairaat voivat hyötyä suojaimista myös esim. katupölyaikaan.

Purku-, rakennus- ja kunnostustyöt edellyttävät pääsääntöisesti hengityssuojainten käyttöä. Voidaan sanoa, että hengityssuojainten käyttö on erittäin tärkeää aina, kun työskennellään pölyisissä ja likaisissa olosuhteissa.

Erityisesti hengityssairaat, mutta myös muutkin ihmiset voivat saada oireita myös hengitysilman epäpuhtauksien, kylmyyden ja kuivuuden sekä hajusteiden vuoksi.

Markkinoilla on henkilökohtaisia ilmaa lämmittäviä, kostuttavia ja puhdistavia tuotteita ja laitteita. Osa laitteista on valmistettu erityisesti ammattikäyttöön työturvallisuuden takaamiseksi tai hengityssairaille.

Lisätietoa hengityssuojaimista ja sisäilmasta sairastuneille vinkkejä hengityssuojaimen valintaan.

Tällä viikolla vietetään Yksi elämän univiikkoa. Neuvokkaan perheen verkkosivuilta löytyy näppärä Unipuu, jonka avulla voi jutella lasten kanssa, miksi uni on tärkeää ja mikä auttaa nukkumaan hyvin. Lue lisää: https://bit.ly/2W4YP4c #yksielama #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.