Ilmaa kostuttavat hengityssuojaimet

Kannettavien kostutinlaitteiden teho ja hyöty ovat kyseenalaisia.

Kannettavat pienet kostutinlaitteet ovat joko pisaroivia tai kylmähöyrystäviä hengityssuojaimia, joissa kostutus saadaan yleensä aikaan ultraäänen avulla.

On olemassa sekä pöytämalleja, että tietokoneen USB-porttiin liitettäviä pienempiä hengityssuojaimia. Virtalähteenä toimii joko tietokoneen verkkovirta, paristot tai akut. Laitteiden käyttöä koskevat samat vaatimukset, kuin varsinaisia ilmankostuttimia: ilman suhteellinen kosteus on mitattava luotettavasti ja liiallista kosteutusta tulee välttää.

Kannettavien kostutinlaitteiden teho ja hyöty ovat todennäköisesti melko olemattomia. Valmistajilta ja jälleenmyyjiltä ei tietoja juurikaan ole saatavissa. Laitteita markkinoidaan käytettäväksi lomamatkoilla, ajoneuvoissa, työpaikoilla ja makuuhuoneissa. Hygieenisyys, puhdistus ja toimintavarmuus jää ostajan selvitettäväksi, sillä kotimaisia testejä ei ole tehty.

Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

• Facebook : 2407519885943203

Iho kutisee, silmiä kirvelee, limakalvot kuivuvat ja hengitysteitä ärsyttää. Ollaan tultu Suomessa vuodenaikaan, jossa ulkoilma ja siten myös sisäilma, alkavat kuivua. Kuivalla säällä asunnon sisäilman kosteuspitoisuuden säätelyn merkitys kasvaa. Asunnon kosteutta voi säädellä muun muassa laskemalla sisäilman lämpötilaa ja parantamalla asunnon ilmanvaihtoa. Lue tarkemmat ohjeet Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkisen blogikirjoituksesta.

Jokainen voi itse vaikuttaa siihen, millaista savua oman talon piipusta tupruaa. Polttotapahtuman kriittisin vaihe päästöjen kannalta on syttyminen ja palamisen alkuvaihe. Sytyttämällä oikein voit siis helposti vaikuttaa poltosta aiheutuvien päästöjen määrään. Näin sytytät oikein:

- Tarkista ennen tulen tekemistä, että tuhka on poistettu asianmukaisesti, ja pellit ovat auki.
    - Lado puut vaakatasoon siten, että palamisilma pääsee kiertämään pilkkeiden välistä.
    - Aseta isot puut alle, pienemmät päälle, ja ylimmäksi sytykkeet.
    - Jätä vapaata tilaa vähintään kolmasosa tulipesän korkeudesta.
    - Huolehdi, että huoneeseen tulee riittävästi korvausilmaa.

• Facebook : 2407082829320242

Vuoden viimeisessä Hengitys-lehdessä on teemana keuhkoahtaumatauti. Lue lehdestä myös kattava tietopaketti ravinnon vaikutuksesta aivojesi terveyteen, perehdy videopalvelu YouTuben alkeisiin ja katso, minkälaisia työkaluja HJK Oy:n toimitusjohtaja Aki Riihilahti tarjoaa menestykseen. Lue lisää: https://bit.ly/2GpEyDd

Ilotulitteiden aiheuttamat lyhytaikaisetkin korkeat pienhiukkaspitoisuudet voivat aiheuttaa oireiden pahenemista hengitys- ja sydänsairauksia sairastaville sekä haittaa herkille väestöryhmille. Hengitysliitto kehottaa allekirjoittamaan Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteen, jonka tavoitteena on, että siirtymäajan jälkeen ilotulituksia saavat järjestää vain ammattilaiset. https://bit.ly/2Gk07VD