Ilmaa kostuttavat hengityssuojaimet

Kannettavien kostutinlaitteiden teho ja hyöty ovat kyseenalaisia.

Kannettavat pienet kostutinlaitteet ovat joko pisaroivia tai kylmähöyrystäviä hengityssuojaimia, joissa kostutus saadaan yleensä aikaan ultraäänen avulla.

On olemassa sekä pöytämalleja, että tietokoneen USB-porttiin liitettäviä pienempiä hengityssuojaimia. Virtalähteenä toimii joko tietokoneen verkkovirta, paristot tai akut. Laitteiden käyttöä koskevat samat vaatimukset, kuin varsinaisia ilmankostuttimia: ilman suhteellinen kosteus on mitattava luotettavasti ja liiallista kosteutusta tulee välttää.

Kannettavien kostutinlaitteiden teho ja hyöty ovat todennäköisesti melko olemattomia. Valmistajilta ja jälleenmyyjiltä ei tietoja juurikaan ole saatavissa. Laitteita markkinoidaan käytettäväksi lomamatkoilla, ajoneuvoissa, työpaikoilla ja makuuhuoneissa. Hygieenisyys, puhdistus ja toimintavarmuus jää ostajan selvitettäväksi, sillä kotimaisia testejä ei ole tehty.

Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

Osallistu Pieni eleen vaalittomaan keräykseen. Keräys järjestetään maakuntavaalien suunniteltuna ajankohtana 17.-28.10., vaikka vaalit siirtyivätkin keväälle. Vaalittomalla keräyksellä Pieni ele muistuttaa, että lahjoittaminen onnistuu muutenkin kuin käteisenä keräyslippaaseen. https://bit.ly/2CTMxWw

Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Oivallus, ettei tarvitse selvitä kaikesta yksin, monet muutkin ovat kulkeneet samaa polkua aiemmin. Vertaistoiminta luo uskoa tulevaan, siihen, että tulevaisuus on kaikesta huolimatta olemassa jokaiselle. Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Hengitysliitto kiittää tämän kirjoituksen myötä kaikkia vertaistoimijoita ja toivottaa oikein hyvää kansainvälistä #vertaistuenpäivä'ä:: https://bit.ly/2yq48kQ

Hengitysliitto muistuttaa Asunnottomien yön alla, että sisäilmasta oireilu ja sairastaminen ovat asunnottomuuden riskitekijä. Sisäilmasta sairastavat asunnottomat ovat asunnottomuuden erityisryhmä, joka tunnistetaan vielä huonosti. Sisäilmasta oireilusta juurensa juontavaan asunnottomuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaasti kuntatason ennaltaehkäisevillä ja auttavilla palveluilla.