Ilmaa kostuttavat hengityssuojaimet

Kannettavien kostutinlaitteiden teho ja hyöty ovat kyseenalaisia.

Kannettavat pienet kostutinlaitteet ovat joko pisaroivia tai kylmähöyrystäviä hengityssuojaimia, joissa kostutus saadaan yleensä aikaan ultraäänen avulla.

On olemassa sekä pöytämalleja, että tietokoneen USB-porttiin liitettäviä pienempiä hengityssuojaimia. Virtalähteenä toimii joko tietokoneen verkkovirta, paristot tai akut. Laitteiden käyttöä koskevat samat vaatimukset, kuin varsinaisia ilmankostuttimia: ilman suhteellinen kosteus on mitattava luotettavasti ja liiallista kosteutusta tulee välttää.

Kannettavien kostutinlaitteiden teho ja hyöty ovat todennäköisesti melko olemattomia. Valmistajilta ja jälleenmyyjiltä ei tietoja juurikaan ole saatavissa. Laitteita markkinoidaan käytettäväksi lomamatkoilla, ajoneuvoissa, työpaikoilla ja makuuhuoneissa. Hygieenisyys, puhdistus ja toimintavarmuus jää ostajan selvitettäväksi, sillä kotimaisia testejä ei ole tehty.

Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: