Ilmaa kostuttavat hengityssuojaimet

Kannettavien kostutinlaitteiden teho ja hyöty ovat kyseenalaisia.

Kannettavat pienet kostutinlaitteet ovat joko pisaroivia tai kylmähöyrystäviä hengityssuojaimia, joissa kostutus saadaan yleensä aikaan ultraäänen avulla.

On olemassa sekä pöytämalleja, että tietokoneen USB-porttiin liitettäviä pienempiä hengityssuojaimia. Virtalähteenä toimii joko tietokoneen verkkovirta, paristot tai akut. Laitteiden käyttöä koskevat samat vaatimukset, kuin varsinaisia ilmankostuttimia: ilman suhteellinen kosteus on mitattava luotettavasti ja liiallista kosteutusta tulee välttää.

Kannettavien kostutinlaitteiden teho ja hyöty ovat todennäköisesti melko olemattomia. Valmistajilta ja jälleenmyyjiltä ei tietoja juurikaan ole saatavissa. Laitteita markkinoidaan käytettäväksi lomamatkoilla, ajoneuvoissa, työpaikoilla ja makuuhuoneissa. Hygieenisyys, puhdistus ja toimintavarmuus jää ostajan selvitettäväksi, sillä kotimaisia testejä ei ole tehty.

Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt