Hometalon korjausurakka

Homevauriokorjaus on vaativa prosessi, jossa tarvitaan eri alojen ammattilaisia. Tässä osiossa pääset tutustumaan hometalon korjausurakan toteuttamiseen.

Yleensä ihmiset eivät tiedä, miten pitää toimia kosteus- tai homeongelman tullessa ilmi, eivätkä he myöskään ymmärrä omaa vastuutaan rakennuttajana. Usein homekorjaus jätetään tekemättä tai siinä epäonnistutaan juuri tietotaidon puutteen vuoksi.

Homekorjaustyön tilaajana eli rakennuttajana toimii esimerkiksi omakotitalon omistaja, kiinteistö-osake- tai taloyhtiön hallitus tai julkisella puolella isännöitsijä. Rakennuttajan tehtävänä on solmia ja määritellä homekorjaushankkeessa tarvittavien sopimuksien sisällöt. Rakennuttaja on vastuussa homekorjaustyön onnistumisesta.

Rakennuttajan tehtävänä on:

• laatia ja lähettää tarjouspyynnöt
  • tehdä ja solmia hankesuunnittelusopimus (kiinteistö-osake- ja taloyhtiöt, ei kuluttajapuolella)
  • solmia tutkimussopimus
  • solmia korjaussuunnittelusopimus
  • solmia vastaavan työnjohtajan sopimus
  • solmia valvontasopimus
  • solmia urakkasopimus.

Rakennuttaja on usein maallikko, eikä hän tiedä mitä homekorjaushankeen eri osa-alueiden tarjouspyynnöissä ja sopimuksissa pitäisi olla. Sopimusasiakirjojen puuttuminen on yksi isoimmista homekorjaushankkeen kompastuskivistä. Ilman sopimuksia toteutettujen tutkimus-, suunnittelu-, urakointi- ja valvontatöiden riitatilanteita on paljon. Suullisia sopimuksia on hankala näyttää toteen ja usein rakennuttaja jää alakynteen ongelmatilanteissa. Kaikki sopimukset kannattaa tehdä kirjallisena.

Homevaurion korjaus eroaa monella tavalla tavanomaisesta korjaustyöstä: Merkittävin ero tavanomaiseen on se, että homevaurioituneissa rakennuksissa esiintyvät mikrobit voivat olla terveydelle haitallisia. Siksi homekorjaus on suunniteltava ja toteutettava huolellisesti.

Jos oma osaaminen ei riitä, rakennuttajan kannattaa palkata avukseen kosteusvaurioihin perehtynyt projektinjohtaja (kosteusvauriokuntotutkija, -korjaussuunnittelija tai –valvoja), joka vastaa hankkeen kokonaisuudesta ja toimii ns. rakennuttajan oikeana kätenä. Tällöin sopimukset ja niiden sisällöt määritellään yhdessä projektinjohtajan kanssa.

Omistajan rooli homevaurioituneen rakennuksen tai rakenteen korjauttamisessa

Testaa tietosi sisäilmasta

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR

• Facebook : 2713742295320959

Hengästyttävää menoa!

Hengitysliiton kanssa yhteistyötä tekevä yleisurheilija Topi Raitainen, 23, on eurooppalaisen yleisurheilun kärkinimiä.

3 000 metrin estejuoksussa ennätyksiä rikkonut Raitanen kertoo pitävänsä vain yhden vapaapäivän kuukaudessa. Ammattiurheilijan treenimäärä on hurja: "Palautumislenkkinä toimii 20 kilometrin juoksumatka", Raitanen kertoo.
    Mutta mitä tavallinen tallaaja voi tehdä innostuakseen liikunnasta?

"Tärkeintä on lähteminen."

Hengitysliiton markkinoinnin ja liikunnan kehittäjä Janne Haaralan luotsaama Lisäaikaa liikunnalle -kampanja täyttää jo 20 vuotta! Juhlavuoden teema on Tärkeintä on lähteminen − vähintään kerran päivässä.

#hengitysliitto #hengitysterveys #motivaatio #tärkeintäonlähteminen @topiraitanen