Hometalon korjausurakka

Homevauriokorjaus on vaativa prosessi, jossa tarvitaan eri alojen ammattilaisia. Tässä osiossa pääset tutustumaan hometalon korjausurakan toteuttamiseen.

Yleensä ihmiset eivät tiedä, miten pitää toimia kosteus- tai homeongelman tullessa ilmi, eivätkä he myöskään ymmärrä omaa vastuutaan rakennuttajana. Usein homekorjaus jätetään tekemättä tai siinä epäonnistutaan juuri tietotaidon puutteen vuoksi.

Homekorjaustyön tilaajana eli rakennuttajana toimii esimerkiksi omakotitalon omistaja, kiinteistö-osake- tai taloyhtiön hallitus tai julkisella puolella isännöitsijä. Rakennuttajan tehtävänä on solmia ja määritellä homekorjaushankkeessa tarvittavien sopimuksien sisällöt. Rakennuttaja on vastuussa homekorjaustyön onnistumisesta.

Rakennuttajan tehtävänä on:

• laatia ja lähettää tarjouspyynnöt
  • tehdä ja solmia hankesuunnittelusopimus (kiinteistö-osake- ja taloyhtiöt, ei kuluttajapuolella)
  • solmia tutkimussopimus
  • solmia korjaussuunnittelusopimus
  • solmia vastaavan työnjohtajan sopimus
  • solmia valvontasopimus
  • solmia urakkasopimus.

Rakennuttaja on usein maallikko, eikä hän tiedä mitä homekorjaushankeen eri osa-alueiden tarjouspyynnöissä ja sopimuksissa pitäisi olla. Sopimusasiakirjojen puuttuminen on yksi isoimmista homekorjaushankkeen kompastuskivistä. Ilman sopimuksia toteutettujen tutkimus-, suunnittelu-, urakointi- ja valvontatöiden riitatilanteita on paljon. Suullisia sopimuksia on hankala näyttää toteen ja usein rakennuttaja jää alakynteen ongelmatilanteissa. Kaikki sopimukset kannattaa tehdä kirjallisena.

Homevaurion korjaus eroaa monella tavalla tavanomaisesta korjaustyöstä: Merkittävin ero tavanomaiseen on se, että homevaurioituneissa rakennuksissa esiintyvät mikrobit voivat olla terveydelle haitallisia. Siksi homekorjaus on suunniteltava ja toteutettava huolellisesti.

Jos oma osaaminen ei riitä, rakennuttajan kannattaa palkata avukseen kosteusvaurioihin perehtynyt projektinjohtaja (kosteusvauriokuntotutkija, -korjaussuunnittelija tai –valvoja), joka vastaa hankkeen kokonaisuudesta ja toimii ns. rakennuttajan oikeana kätenä. Tällöin sopimukset ja niiden sisällöt määritellään yhdessä projektinjohtajan kanssa.

Omistajan rooli homevaurioituneen rakennuksen tai rakenteen korjauttamisessa

Testaa tietosi sisäilmasta

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliittoon karttuneen kokemustiedon perusteella monet sisäilmasta oireilevat tai sairastavat ovat saaneet apua joustavista järjestelyistä työelämässä, mutta niiden käyttö on tapauskohtaista ja hyvin sattumanvaraista. Suunnittelija Sari Mäki pohtii blogi-kirjoituksessaan työn muokkaamisen mahdollisuutta sisäilmasta oireilevien ja sairastavien työkyvyn tukemisessa. Lue kirjoitus täällä: https://bit.ly/2V6TUz0

Sosiaaliturvaopas on päivitetty ajan tasalle. Voit tututua ja ladata sen osoitteessa www.sosiaaliturvaopas.fi. Oppaaseen on koottu laajasti tietoa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden sosiaaliturvasta ja palveluista. Opas on erinomainen työväline järjestöjen ja sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöille, mutta siitä hyötyvät myös esimerkiksi palveluita tarvitsevat ikääntyneet ihmiset. Lue lisää: https://bit.ly/2BD1ERT