Hometalon korjausurakka

Homevauriokorjaus on vaativa prosessi, jossa tarvitaan eri alojen ammattilaisia. Tässä osiossa pääset tutustumaan hometalon korjausurakan toteuttamiseen.

Yleensä ihmiset eivät tiedä, miten pitää toimia kosteus- tai homeongelman tullessa ilmi, eivätkä he myöskään ymmärrä omaa vastuutaan rakennuttajana. Usein homekorjaus jätetään tekemättä tai siinä epäonnistutaan juuri tietotaidon puutteen vuoksi.

Homekorjaustyön tilaajana eli rakennuttajana toimii esimerkiksi omakotitalon omistaja, kiinteistö-osake- tai taloyhtiön hallitus tai julkisella puolella isännöitsijä. Rakennuttajan tehtävänä on solmia ja määritellä homekorjaushankkeessa tarvittavien sopimuksien sisällöt. Rakennuttaja on vastuussa homekorjaustyön onnistumisesta.

Rakennuttajan tehtävänä on:

• laatia ja lähettää tarjouspyynnöt
  • tehdä ja solmia hankesuunnittelusopimus (kiinteistö-osake- ja taloyhtiöt, ei kuluttajapuolella)
  • solmia tutkimussopimus
  • solmia korjaussuunnittelusopimus
  • solmia vastaavan työnjohtajan sopimus
  • solmia valvontasopimus
  • solmia urakkasopimus.

Rakennuttaja on usein maallikko, eikä hän tiedä mitä homekorjaushankeen eri osa-alueiden tarjouspyynnöissä ja sopimuksissa pitäisi olla. Sopimusasiakirjojen puuttuminen on yksi isoimmista homekorjaushankkeen kompastuskivistä. Ilman sopimuksia toteutettujen tutkimus-, suunnittelu-, urakointi- ja valvontatöiden riitatilanteita on paljon. Suullisia sopimuksia on hankala näyttää toteen ja usein rakennuttaja jää alakynteen ongelmatilanteissa. Kaikki sopimukset kannattaa tehdä kirjallisena.

Homevaurion korjaus eroaa monella tavalla tavanomaisesta korjaustyöstä: Merkittävin ero tavanomaiseen on se, että homevaurioituneissa rakennuksissa esiintyvät mikrobit voivat olla terveydelle haitallisia. Siksi homekorjaus on suunniteltava ja toteutettava huolellisesti.

Jos oma osaaminen ei riitä, rakennuttajan kannattaa palkata avukseen kosteusvaurioihin perehtynyt projektinjohtaja (kosteusvauriokuntotutkija, -korjaussuunnittelija tai –valvoja), joka vastaa hankkeen kokonaisuudesta ja toimii ns. rakennuttajan oikeana kätenä. Tällöin sopimukset ja niiden sisällöt määritellään yhdessä projektinjohtajan kanssa.

Omistajan rooli homevaurioituneen rakennuksen tai rakenteen korjauttamisessa

Testaa tietosi sisäilmasta

Osallistu Pieni eleen vaalittomaan keräykseen. Keräys järjestetään maakuntavaalien suunniteltuna ajankohtana 17.-28.10., vaikka vaalit siirtyivätkin keväälle. Vaalittomalla keräyksellä Pieni ele muistuttaa, että lahjoittaminen onnistuu muutenkin kuin käteisenä keräyslippaaseen. https://bit.ly/2CTMxWw

Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Oivallus, ettei tarvitse selvitä kaikesta yksin, monet muutkin ovat kulkeneet samaa polkua aiemmin. Vertaistoiminta luo uskoa tulevaan, siihen, että tulevaisuus on kaikesta huolimatta olemassa jokaiselle. Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Hengitysliitto kiittää tämän kirjoituksen myötä kaikkia vertaistoimijoita ja toivottaa oikein hyvää kansainvälistä #vertaistuenpäivä'ä:: https://bit.ly/2yq48kQ

Hengitysliitto muistuttaa Asunnottomien yön alla, että sisäilmasta oireilu ja sairastaminen ovat asunnottomuuden riskitekijä. Sisäilmasta sairastavat asunnottomat ovat asunnottomuuden erityisryhmä, joka tunnistetaan vielä huonosti. Sisäilmasta oireilusta juurensa juontavaan asunnottomuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaasti kuntatason ennaltaehkäisevillä ja auttavilla palveluilla.