Hometalon korjausurakka

Homevauriokorjaus on vaativa prosessi, jossa tarvitaan eri alojen ammattilaisia. Tässä osiossa pääset tutustumaan hometalon korjausurakan toteuttamiseen.

Yleensä ihmiset eivät tiedä, miten pitää toimia kosteus- tai homeongelman tullessa ilmi, eivätkä he myöskään ymmärrä omaa vastuutaan rakennuttajana. Usein homekorjaus jätetään tekemättä tai siinä epäonnistutaan juuri tietotaidon puutteen vuoksi.

Homekorjaustyön tilaajana eli rakennuttajana toimii esimerkiksi omakotitalon omistaja, kiinteistö-osake- tai taloyhtiön hallitus tai julkisella puolella isännöitsijä. Rakennuttajan tehtävänä on solmia ja määritellä homekorjaushankkeessa tarvittavien sopimuksien sisällöt. Rakennuttaja on vastuussa homekorjaustyön onnistumisesta.

Rakennuttajan tehtävänä on:

• laatia ja lähettää tarjouspyynnöt
  • tehdä ja solmia hankesuunnittelusopimus (kiinteistö-osake- ja taloyhtiöt, ei kuluttajapuolella)
  • solmia tutkimussopimus
  • solmia korjaussuunnittelusopimus
  • solmia vastaavan työnjohtajan sopimus
  • solmia valvontasopimus
  • solmia urakkasopimus.

Rakennuttaja on usein maallikko, eikä hän tiedä mitä homekorjaushankeen eri osa-alueiden tarjouspyynnöissä ja sopimuksissa pitäisi olla. Sopimusasiakirjojen puuttuminen on yksi isoimmista homekorjaushankkeen kompastuskivistä. Ilman sopimuksia toteutettujen tutkimus-, suunnittelu-, urakointi- ja valvontatöiden riitatilanteita on paljon. Suullisia sopimuksia on hankala näyttää toteen ja usein rakennuttaja jää alakynteen ongelmatilanteissa. Kaikki sopimukset kannattaa tehdä kirjallisena.

Homevaurion korjaus eroaa monella tavalla tavanomaisesta korjaustyöstä: Merkittävin ero tavanomaiseen on se, että homevaurioituneissa rakennuksissa esiintyvät mikrobit voivat olla terveydelle haitallisia. Siksi homekorjaus on suunniteltava ja toteutettava huolellisesti.

Jos oma osaaminen ei riitä, rakennuttajan kannattaa palkata avukseen kosteusvaurioihin perehtynyt projektinjohtaja (kosteusvauriokuntotutkija, -korjaussuunnittelija tai –valvoja), joka vastaa hankkeen kokonaisuudesta ja toimii ns. rakennuttajan oikeana kätenä. Tällöin sopimukset ja niiden sisällöt määritellään yhdessä projektinjohtajan kanssa.

Omistajan rooli homevaurioituneen rakennuksen tai rakenteen korjauttamisessa

Testaa tietosi sisäilmasta

Tällä viikolla vietetään Yksi elämän univiikkoa. Neuvokkaan perheen verkkosivuilta löytyy näppärä Unipuu, jonka avulla voi jutella lasten kanssa, miksi uni on tärkeää ja mikä auttaa nukkumaan hyvin. Lue lisää: https://bit.ly/2W4YP4c #yksielama #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.