Kosteudenhallinta

Kosteudenhallintasuunnitelma on laadittava jokaiselle korjausrakennustyömaalle, jolla kuivataan rakenteita, tehdään betonivaluja tai tarvitaan sääsuojausta.

Kosteudenhallintasuunnitelman tavoitteet ovat:

• estää kosteusvaurioiden synty
  • varmistaa rakenteiden riittävä kuivuminen ilman aikatauluviivytyksiä
  • vähentää kuivatustarvetta
  • pienentää materiaalihukkaa.

Olennaista on suojata ja säilyttää rakennusmateriaalit oikein. Jos on epäilys siitä, että materiaaleja on säilytetty väärin tai ne ovat virheellisiä (pahalta haisevat ja silmin nähden pilkulliset materiaalit), niitä ei saa missään tapauksessa käyttää korjaustöissä. Jos kipsilevypinoja on säilytetty pihalla, alin ja ylin levy kannattaa jättää käyttämättä. Myös materiaalien toimitus on sovittava siten, että joku vastaanottaa ne työmaalla.

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliitto lahjoittaa vuonna 2019 noin 70 häkämittaria 6 paikkakunnan äitiysneuvoloihin ympäri Suomea. Häkämittarien avulla kannustetaan savuttomuuteen ja tuetaan raskausaikana vanhempia nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen. Viime viikolla lahjoituksia tehtiin muun muassa Sallan ja Kemijärven neuvoloihin. Kuvissa terveydenhoitajat Tarja Ojanen, Riitta Vartioniemi-Iso-Heiko ja Maria Lyytikäinen Kemijärveltä sekä terveydenhoitaja Miia Kivelä Sallasta. Lue lisää https://bit.ly/2WNJ7La

Tule kokeilemaan puistogolfia Jyväskylän kirkkopuistoon. Pelit ovat käynnissä tänään ja huomenna Hengitysliiton Kirkkopäivien pisteellä.

#kirkkopäivät #liikunta #puistogolf #urheilu