Kosteudenhallinta

Kosteudenhallintasuunnitelma on laadittava jokaiselle korjausrakennustyömaalle, jolla kuivataan rakenteita, tehdään betonivaluja tai tarvitaan sääsuojausta.

Kosteudenhallintasuunnitelman tavoitteet ovat:

• estää kosteusvaurioiden synty
  • varmistaa rakenteiden riittävä kuivuminen ilman aikatauluviivytyksiä
  • vähentää kuivatustarvetta
  • pienentää materiaalihukkaa.

Olennaista on suojata ja säilyttää rakennusmateriaalit oikein. Jos on epäilys siitä, että materiaaleja on säilytetty väärin tai ne ovat virheellisiä (pahalta haisevat ja silmin nähden pilkulliset materiaalit), niitä ei saa missään tapauksessa käyttää korjaustöissä. Jos kipsilevypinoja on säilytetty pihalla, alin ja ylin levy kannattaa jättää käyttämättä. Myös materiaalien toimitus on sovittava siten, että joku vastaanottaa ne työmaalla.

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.