Pölyntorjunta

Rakentamisesta ei saa aiheutua merkittävää haittaa työntekijöille eikä sivullisille.

Huolellisesti toteutettu pölynhallinta vähentää siivouksen määrää ja säästää näin kustannuksia. Homekorjaustyössä huomioitava myös mikrobialtistumisen vaara.

Korjaustyön yhteydessä tulee huolehtia korjaustyön aikaisesta pölyntorjunnasta esimerkiksi tilojen eristämisellä (osastoinnit) sekä ilmanvaihtokanavien suojaamisella, suojaseinillä ja alipaineistuksella. Purku- sekä korjaustöiden aikana pölyn leviäminen on estettävä ympäröiviin tiloihin RATU 82-0383 -ohjekortin mukaisesti.

Jokaisen työntekijän on suojauduttava rakenteiden purku- ja korjaustöiden aikana asianmukaisesti ja huolehdittava työhygieniasta. Rakenteiden purku- ja korjaustöiden aikana on käytettävä joko P2-luokan tai P3 -luokan suodattimella varustettua hengityssuojainta. Jos tilassa on kaasumaisia yhdisteitä, kannattaa käyttää yhdistelmäsuodattimella (P3/A2 -luokka) varustettua hengityksensuojainta. Purkutöissä käytetään kertakäyttöisiä haalareita ja tiiviitä suojakäsineitä.

Myös korjausrakennustyömaalla käyvien, esimerkiksi rakennuttajan ja rakennuksen asukkaiden, on suojattava itsensä.

Hengityssuojaimet

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt