Siivous

Homekorjaustyö vaatii 3 erilaista siivousta.

Purkuvaiheen ja rakennusjätteiden poistamisen jälkeen tehdään perusteellinen katosta lattiaan ulottuva siivous, jotta uudet rakenteet voidaan rakentaa puhtaille alustoille.

Korjaustöiden päätyttyä tehdään rakennussiivous.

Homekorjauksen viimeinen vaihe on homesiivous, jossa tilat siivotaan homeettomiksi ja irtaimisto puhdistetaan. Homesiivousta ja irtaimiston puhdistamista ei saa laiminlyödä, sillä homekorjaustöissä sisäilmaan ja pinnoille vapautuu aina runsaasti mikrobeja. Jos siivousta ei tehdä, tai se tehdään huonosti, pinnoille jää jo aiemmin oireita aiheuttaneita mikrobeja.

Desinfektio (desinfiointiaineilla käsittely) ei ole siivoustoimenpide. Desinfektiota kannattaa käyttää lähinnä viemäriveden saastuttamissa vaurioissa.

Siivoustöiden aikana on tärkeää käyttää henkilökohtaisia suojaimia, joilla estetään homepölyn ja homeiden aineenvaihduntatuotteiden pääsy hengitysteihin ja iholle.

Sisäilmasta herkästi oireilevien tai ammattitautiin sairastuneiden ihmisten korjattuihin tiloihin ei pidä viedä mitään homevauriokohteessa ollutta irtaimistoa.

Hengityssuojaimet
Ohje siivoukseen ja irtaimiston puhdistukseen kosteus- ja homevauriokorjausten jälkeen