Homekorjausurakan vaiheet

Hyvä tiedonkulku edistää homekorjaushankkeen onnistumista.

Tee kirjallinen sopimus homekorjaushankkeen valvojan kanssa (esim. Rakennustyön valvontasopimus RT 80346). Velvoita valvontasopimuksessa valvoja tarkastamaan korjaussuunnittelijan listan mukaiset työvaiheet, ennen kuin urakka voi jatkua.

Homekorjausurakkaan on nimettävä yksi henkilö (esim. työnjohtaja tai kosteusvauriokorjaustyön valvoja), jonka vastuulla on välittää tietoa korjauksen eri osapuolille.

Aloituskokouksessa käydään läpi mm. työturvallisuusasiat ja korjaustyöurakka.

• Kaikkien korjaustyön osapuolien on tiedettävä, mitä asetetut tavoitteet ovat ja mitä niiden saavuttamiseksi on tehtävä (suunnitteluvaihe, työmaa, tarkastukset ja vastaanotto).
  • Urakoitsijan laadunvalvonta on tärkeää.
  • Suunnittelutyö on dokumentoitava huolellisesti.
  • Korjaustyövaiheet on dokumentoitava huolellisesti. Korjaustoimenpiteistä on hyvä tehdä raportti, jossa tehdyt toimenpiteet on kuvattu. Raporttiin kannattaa merkitä myös käytetyt materiaalit, puhdistus- ja desinfiointikemikaalit sekä kosteuden mittauspaikat ja –tulokset. Hyvä keino täydentää raportin sisältöä on ottaa valokuvia korjaustyön eri vaiheista.

Valvoja valvoo, että työ toteutetaan urakkasopimuksen mukaisesti työvaihe kerrallaan. Urakka ei voi edetä vaiheesta toiseen, ennenkuin valvoja on tarkistanut hyväksynyt tehdyt työt. Näin rakenteita ei tarvitse repiä jälkikäteen auki, eikä olla epävarma korjaustavasta.

Asuinrakennuksen homekorjauksen vaiheet
Kuvan lähde: www.hometalkoot.fi

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliittoon karttuneen kokemustiedon perusteella monet sisäilmasta oireilevat tai sairastavat ovat saaneet apua joustavista järjestelyistä työelämässä, mutta niiden käyttö on tapauskohtaista ja hyvin sattumanvaraista. Suunnittelija Sari Mäki pohtii blogi-kirjoituksessaan työn muokkaamisen mahdollisuutta sisäilmasta oireilevien ja sairastavien työkyvyn tukemisessa. Lue kirjoitus täällä: https://bit.ly/2V6TUz0

Sosiaaliturvaopas on päivitetty ajan tasalle. Voit tututua ja ladata sen osoitteessa www.sosiaaliturvaopas.fi. Oppaaseen on koottu laajasti tietoa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden sosiaaliturvasta ja palveluista. Opas on erinomainen työväline järjestöjen ja sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöille, mutta siitä hyötyvät myös esimerkiksi palveluita tarvitsevat ikääntyneet ihmiset. Lue lisää: https://bit.ly/2BD1ERT