Homekorjausurakan vaiheet

Hyvä tiedonkulku edistää homekorjaushankkeen onnistumista.

Tee kirjallinen sopimus homekorjaushankkeen valvojan kanssa (esim. Rakennustyön valvontasopimus RT 80346). Velvoita valvontasopimuksessa valvoja tarkastamaan korjaussuunnittelijan listan mukaiset työvaiheet, ennen kuin urakka voi jatkua.

Homekorjausurakkaan on nimettävä yksi henkilö (esim. työnjohtaja tai kosteusvauriokorjaustyön valvoja), jonka vastuulla on välittää tietoa korjauksen eri osapuolille.

Aloituskokouksessa käydään läpi mm. työturvallisuusasiat ja korjaustyöurakka.

• Kaikkien korjaustyön osapuolien on tiedettävä, mitä asetetut tavoitteet ovat ja mitä niiden saavuttamiseksi on tehtävä (suunnitteluvaihe, työmaa, tarkastukset ja vastaanotto).
  • Urakoitsijan laadunvalvonta on tärkeää.
  • Suunnittelutyö on dokumentoitava huolellisesti.
  • Korjaustyövaiheet on dokumentoitava huolellisesti. Korjaustoimenpiteistä on hyvä tehdä raportti, jossa tehdyt toimenpiteet on kuvattu. Raporttiin kannattaa merkitä myös käytetyt materiaalit, puhdistus- ja desinfiointikemikaalit sekä kosteuden mittauspaikat ja –tulokset. Hyvä keino täydentää raportin sisältöä on ottaa valokuvia korjaustyön eri vaiheista.

Valvoja valvoo, että työ toteutetaan urakkasopimuksen mukaisesti työvaihe kerrallaan. Urakka ei voi edetä vaiheesta toiseen, ennenkuin valvoja on tarkistanut hyväksynyt tehdyt työt. Näin rakenteita ei tarvitse repiä jälkikäteen auki, eikä olla epävarma korjaustavasta.

Asuinrakennuksen homekorjauksen vaiheet
Kuvan lähde: www.hometalkoot.fi

Tällä viikolla vietetään Yksi elämän univiikkoa. Neuvokkaan perheen verkkosivuilta löytyy näppärä Unipuu, jonka avulla voi jutella lasten kanssa, miksi uni on tärkeää ja mikä auttaa nukkumaan hyvin. Lue lisää: https://bit.ly/2W4YP4c #yksielama #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.