Homekorjausurakan vaiheet

Hyvä tiedonkulku edistää homekorjaushankkeen onnistumista.

Tee kirjallinen sopimus homekorjaushankkeen valvojan kanssa (esim. Rakennustyön valvontasopimus RT 80346). Velvoita valvontasopimuksessa valvoja tarkastamaan korjaussuunnittelijan listan mukaiset työvaiheet, ennen kuin urakka voi jatkua.

Homekorjausurakkaan on nimettävä yksi henkilö (esim. työnjohtaja tai kosteusvauriokorjaustyön valvoja), jonka vastuulla on välittää tietoa korjauksen eri osapuolille.

Aloituskokouksessa käydään läpi mm. työturvallisuusasiat ja korjaustyöurakka.

• Kaikkien korjaustyön osapuolien on tiedettävä, mitä asetetut tavoitteet ovat ja mitä niiden saavuttamiseksi on tehtävä (suunnitteluvaihe, työmaa, tarkastukset ja vastaanotto).
  • Urakoitsijan laadunvalvonta on tärkeää.
  • Suunnittelutyö on dokumentoitava huolellisesti.
  • Korjaustyövaiheet on dokumentoitava huolellisesti. Korjaustoimenpiteistä on hyvä tehdä raportti, jossa tehdyt toimenpiteet on kuvattu. Raporttiin kannattaa merkitä myös käytetyt materiaalit, puhdistus- ja desinfiointikemikaalit sekä kosteuden mittauspaikat ja –tulokset. Hyvä keino täydentää raportin sisältöä on ottaa valokuvia korjaustyön eri vaiheista.

Valvoja valvoo, että työ toteutetaan urakkasopimuksen mukaisesti työvaihe kerrallaan. Urakka ei voi edetä vaiheesta toiseen, ennenkuin valvoja on tarkistanut hyväksynyt tehdyt työt. Näin rakenteita ei tarvitse repiä jälkikäteen auki, eikä olla epävarma korjaustavasta.

Asuinrakennuksen homekorjauksen vaiheet
Kuvan lähde: www.hometalkoot.fi

Osallistu Pieni eleen vaalittomaan keräykseen. Keräys järjestetään maakuntavaalien suunniteltuna ajankohtana 17.-28.10., vaikka vaalit siirtyivätkin keväälle. Vaalittomalla keräyksellä Pieni ele muistuttaa, että lahjoittaminen onnistuu muutenkin kuin käteisenä keräyslippaaseen. https://bit.ly/2CTMxWw

Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Oivallus, ettei tarvitse selvitä kaikesta yksin, monet muutkin ovat kulkeneet samaa polkua aiemmin. Vertaistoiminta luo uskoa tulevaan, siihen, että tulevaisuus on kaikesta huolimatta olemassa jokaiselle. Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Hengitysliitto kiittää tämän kirjoituksen myötä kaikkia vertaistoimijoita ja toivottaa oikein hyvää kansainvälistä #vertaistuenpäivä'ä:: https://bit.ly/2yq48kQ

Hengitysliitto muistuttaa Asunnottomien yön alla, että sisäilmasta oireilu ja sairastaminen ovat asunnottomuuden riskitekijä. Sisäilmasta sairastavat asunnottomat ovat asunnottomuuden erityisryhmä, joka tunnistetaan vielä huonosti. Sisäilmasta oireilusta juurensa juontavaan asunnottomuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaasti kuntatason ennaltaehkäisevillä ja auttavilla palveluilla.