Yhteistyö korjaussuunnittelijan kanssa

Korjaussuunnitelmaa ei voi tehdä kuka tahansa suunnittelija.

Toimivien korjausratkaisujen suunnittelu vaatii vahvaa rakennusfysiikan osaamista ja käytännön kokemusta kosteus- ja homevaurion korjaussuunnittelusta. Korjaussuunnittelija on parhaimmassa tapauksessa tutkimukset tehnyt kuntotutkija, mutta tähän tehtävään joudutaan usein palkkaamaan kosteusvauriokorjaussuunnittelija.

Näin toimit yhteistyössä korjaussuunnittelijan kanssa:

• Korjaussuunnittelija esittää eri rakennustekniset korjaustapavaihtoehdot ja kustannusarviot.
  • Korjaussuunnittelija selvittää eri korjausvaihtoehtoihin liittyvät riskit.
  • Sinä rakennuttajana valitset korjaustavan. Pohdi tarkasti eri korjaustapojen riskejä ennen kuin teet valintasi. Korjaustavan valinta vaikuttaa olennaisesti lopputulokseen.
  • Keskustele laatuvaatimuksista korjaussuunnittelijan kanssa. Sinä päätät korjaustyön laadun.

Korjaussuunnittelijan työhön sisältyvät homepurkutyön suoritusohjeen ja kosteudenhallintasuunnitelman teko.

Huolehdi itse, että saat korjaussuunnittelijalta jälkisiivousohjeet. Siivoustöiden puhtausluokaksi  kannattaa valita jo korjaussuunnitteluvaiheessa P1.

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.