Yhteistyö korjaussuunnittelijan kanssa

Korjaussuunnitelmaa ei voi tehdä kuka tahansa suunnittelija.

Toimivien korjausratkaisujen suunnittelu vaatii vahvaa rakennusfysiikan osaamista ja käytännön kokemusta kosteus- ja homevaurion korjaussuunnittelusta. Korjaussuunnittelija on parhaimmassa tapauksessa tutkimukset tehnyt kuntotutkija, mutta tähän tehtävään joudutaan usein palkkaamaan kosteusvauriokorjaussuunnittelija.

Näin toimit yhteistyössä korjaussuunnittelijan kanssa:

• Korjaussuunnittelija esittää eri rakennustekniset korjaustapavaihtoehdot ja kustannusarviot.
  • Korjaussuunnittelija selvittää eri korjausvaihtoehtoihin liittyvät riskit.
  • Sinä rakennuttajana valitset korjaustavan. Pohdi tarkasti eri korjaustapojen riskejä ennen kuin teet valintasi. Korjaustavan valinta vaikuttaa olennaisesti lopputulokseen.
  • Keskustele laatuvaatimuksista korjaussuunnittelijan kanssa. Sinä päätät korjaustyön laadun.

Korjaussuunnittelijan työhön sisältyvät homepurkutyön suoritusohjeen ja kosteudenhallintasuunnitelman teko.

Huolehdi itse, että saat korjaussuunnittelijalta jälkisiivousohjeet. Siivoustöiden puhtausluokaksi  kannattaa valita jo korjaussuunnitteluvaiheessa P1.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: