Sopimusasiakirjat

Homekorjaustyön toteuttamista varten tarvitaan kirjalliset sopimusasiakirjat, jotka kertovat mitä korjataan ja miten. Sopimusasiakirjat sisältävät yleensä korjaussuunnitelman, työselosteen ja niihin liittyviä teknisiä asiakirjoja (esim. siivous-, suojaus- ja alipaineistusohjeet). Tarjouspyynnössä ja urakkasopimuksessa sovitaan, kuka vastaa mistäkin ja mitä korjaustyöstä on sovittu.

Korjaussuunnitelmaan, urakka-asiakirjojen laadintaan ja valvontasopimukseen kannattaa panostaa. Mitä yksityiskohtaisempi urakkatarjouspyyntö korjaussuunnitelmineen on, sitä helpompi urakoitsijan on antaa urakkatarjous ja toteuttaa työ. Kun sopimuksissa on selkeästi esitetty homekorjaustyön sisältö, on sekä rakennuttajalla että sopimuskumppanilla yhteisymmärrys sopimuksen ja työn sisällöstä.

Myös materiaalien säilytys ja purkutöiden suojaus on kirjattava tarkasti. Moni homekorjausurakka on pilattu sillä, että huonosti työmaalla säilytetyt (esimerkiksi kostuneet) materiaalit on laitettu korjaustyön yhteydessä rakenteeseen. Purkutöiden suojaus on usein kirjattu korjaussuunnitelmaan, mutta suojausten tarkastusta ei ole muistettu kirjata valvonta- eikä urakkasopimuksiin. Homevauriokorjauksessa käsitellään terveydelle haitallisia epäpuhtauksia, joten purkutöiden suojausten on oltava kunnossa.

Rakennuttajan tehtävänä on määritellä homevauriokorjauksen urakka-asiakirjat. Ei ole olemassa valmiita urakkasopimusasiakirjoja, joihin olisi kirjattu valmiiksi rakennuttajan homevauriokorjauksen kannalta oleelliset asiat. Rakennuttajan kannattaa tilata urakka-asiakirjojen teko ammattilaiselta (esim. kosteusvauriokorjaussuunnittelija) jotta homevauriokorjauksen yksityiskohdat tulee kirjattua sopimuksiin. Tällaisen ammattilaisen olisi hyvä olla mukana alusta alkaen.

Valvonta- ja urakkatarjouspyynnöissä sekä urakoitsijan ja valvojan kanssa solmittavissa sopimuksissa on oltava ainakin seuraavat lauseet materiaalin säilytyksestä ja purkutöiden suojauksesta sekä korvausvelvollisuudesta:

• Urakoitsija on velvollinen omalla kustannuksellaan ostamaan tilalle uudet vastaavat materiaalit, jos materiaaleja ei ole säilytetty oikein. Valvojalla on oikeus poistaa kastunut, pilaantunut tai pahalle haiseva materiaali urakoitsijan laskuun.
  • Purku- ja suojaustyöt tehdään RATU 82-0383-kortin mukaisesti. Urakoitsija on velvollinen teettämään homeettomaksi siivouksen koko rakennukseen/huoneistoon (riippuen onko kyseessä omakotitalo vai taloyhtiö) sekä puhdistamaan ilmanvaihtokanavistot ja irtaimiston, mikäli purku- ja suojaustöissä havaitaan puutteita.

RATU 82-0383 -kortti

Sopimuslomakkeet

Helsingin Sanomissa julkaistiin 26.5. kärkevästi otsikoitu laaja artikkeli sisäilmaongelmien korjaamisesta. Artikkelissa nostettiin esille kysymys, onko Suomessa opittu korjaamaan oikeita asioita?

Hengitysliiton näkemys on, että jokainen vaurioitunut rakenne on korjattava. Sekä teknisen käyttöikänsä päässä olevan rakenteen että havaitun vaurioituneen rakenteen korjaustarve on selvitettävä kuntotutkimuksin. Sisäilman ongelmat voivat johtua useammasta tekijästä, jolloin yhden tekijän korjaaminen ei poista koko ongelmaa.

Jokainen korjausrakennusprojekti tarvitsee korjaussuunnitelman ja kustannusarvion, minkä jälkeen on mahdollista valita hankesuunnittelun ja purkutuomion väliltä. Päätavoitteena kaikessa korjaussuunnittelussa on oltava sisäilman laatu. Rakennukset ovat olemassa ihmisiä varten.

Helsingin Sanomien artikkeliin voi tutustua täällä: https://bit.ly/2XaEaMy. Artikkeli avautuu vain HS:n tilaajille.

Helsingin Sanomissa julkaistiin 26.5. kärkevästi otsikoitu laaja artikkeli sisäilmaongelmien ristiriitaisesta todellisuudesta. Artikkelissa tuotiin esille, ettei vieläkään ole olemassa tutkittua tietoa, mitkä mekanismit kosteusvaurioissa sairastuttavat osan ihmisistä. Se kuitenkin tiedetään, että osa ihmisistä oireilee ja sairastaa sisäilmasta.

Hengitysliiton mielestä lisää tutkittua tietoa tarvitaan, jotta saadaan hoidettua sekä ihmiset että rakennukset. Sisäilmaongelmia tuottavat kosteus- ja homevaurioiden lisäksi monet muut sisäilman epäpuhtaudet. Jokaisella oireilevalla ja sairastavalla ihmisellä on oikeus tulla kunnioittavasti kohdatuksi ja saada apua tilanteeseensa. Artikkelia lainaten: "Tärkeintä olisi saada palautetta potilaan toimintakyky, edes osittain. Se ei onnistu, jos lääkäri vähättelee potilaan oireita tai ei usko tämän kertomaa."

Hengitysliiton mielestä astmaan on suhtauduttava vakavasti. Kyseessä on keuhkoputkien limakalvojen pitkäaikainen tulehdussairaus, jonka oireita ovat pitkittynyt yskä, limannousu ja hengenahdistus. Astma on keuhkosairaus, joka on hyvin hoidettavissa lääkityksellä. Hoidon tavoitteena on oireeton arki, joka tarkoittaa sitä, että altistuminen ulkoisille ärsykkeille on katkaistava. Tiloista, jotka provosoivat oireet, on päästävä pois. Ihmisen elämänlaadulle astmaan sairastumisella on väliä.

Stumppi-neuvontapuhelin (puh. 0800 148 484) tarjoaa maksutonta tukea ja neuvontaa tupakoinnin lopettamisessa. Stumppiin ja Hengitysliittoon voi tutustua tänään Maailma kylässä | World Village Festival -festivaaleilla. Tulkaa tapaamaan meitä klo 11 alkaen Mahdollisuuksien torille. www.stumppi.fi