Sopimusasiakirjat

Homekorjaustyön toteuttamista varten tarvitaan kirjalliset sopimusasiakirjat, jotka kertovat mitä korjataan ja miten. Sopimusasiakirjat sisältävät yleensä korjaussuunnitelman, työselosteen ja niihin liittyviä teknisiä asiakirjoja (esim. siivous-, suojaus- ja alipaineistusohjeet). Tarjouspyynnössä ja urakkasopimuksessa sovitaan, kuka vastaa mistäkin ja mitä korjaustyöstä on sovittu.

Korjaussuunnitelmaan, urakka-asiakirjojen laadintaan ja valvontasopimukseen kannattaa panostaa. Mitä yksityiskohtaisempi urakkatarjouspyyntö korjaussuunnitelmineen on, sitä helpompi urakoitsijan on antaa urakkatarjous ja toteuttaa työ. Kun sopimuksissa on selkeästi esitetty homekorjaustyön sisältö, on sekä rakennuttajalla että sopimuskumppanilla yhteisymmärrys sopimuksen ja työn sisällöstä.

Myös materiaalien säilytys ja purkutöiden suojaus on kirjattava tarkasti. Moni homekorjausurakka on pilattu sillä, että huonosti työmaalla säilytetyt (esimerkiksi kostuneet) materiaalit on laitettu korjaustyön yhteydessä rakenteeseen. Purkutöiden suojaus on usein kirjattu korjaussuunnitelmaan, mutta suojausten tarkastusta ei ole muistettu kirjata valvonta- eikä urakkasopimuksiin. Homevauriokorjauksessa käsitellään terveydelle haitallisia epäpuhtauksia, joten purkutöiden suojausten on oltava kunnossa.

Rakennuttajan tehtävänä on määritellä homevauriokorjauksen urakka-asiakirjat. Ei ole olemassa valmiita urakkasopimusasiakirjoja, joihin olisi kirjattu valmiiksi rakennuttajan homevauriokorjauksen kannalta oleelliset asiat. Rakennuttajan kannattaa tilata urakka-asiakirjojen teko ammattilaiselta (esim. kosteusvauriokorjaussuunnittelija) jotta homevauriokorjauksen yksityiskohdat tulee kirjattua sopimuksiin. Tällaisen ammattilaisen olisi hyvä olla mukana alusta alkaen.

Valvonta- ja urakkatarjouspyynnöissä sekä urakoitsijan ja valvojan kanssa solmittavissa sopimuksissa on oltava ainakin seuraavat lauseet materiaalin säilytyksestä ja purkutöiden suojauksesta sekä korvausvelvollisuudesta:

• Urakoitsija on velvollinen omalla kustannuksellaan ostamaan tilalle uudet vastaavat materiaalit, jos materiaaleja ei ole säilytetty oikein. Valvojalla on oikeus poistaa kastunut, pilaantunut tai pahalle haiseva materiaali urakoitsijan laskuun.
  • Purku- ja suojaustyöt tehdään RATU 82-0383-kortin mukaisesti. Urakoitsija on velvollinen teettämään homeettomaksi siivouksen koko rakennukseen/huoneistoon (riippuen onko kyseessä omakotitalo vai taloyhtiö) sekä puhdistamaan ilmanvaihtokanavistot ja irtaimiston, mikäli purku- ja suojaustöissä havaitaan puutteita.

RATU 82-0383 -kortti

Sopimuslomakkeet

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.