Sopimusasiakirjat

Homekorjaustyön toteuttamista varten tarvitaan kirjalliset sopimusasiakirjat, jotka kertovat mitä korjataan ja miten. Sopimusasiakirjat sisältävät yleensä korjaussuunnitelman, työselosteen ja niihin liittyviä teknisiä asiakirjoja (esim. siivous-, suojaus- ja alipaineistusohjeet). Tarjouspyynnössä ja urakkasopimuksessa sovitaan, kuka vastaa mistäkin ja mitä korjaustyöstä on sovittu.

Korjaussuunnitelmaan, urakka-asiakirjojen laadintaan ja valvontasopimukseen kannattaa panostaa. Mitä yksityiskohtaisempi urakkatarjouspyyntö korjaussuunnitelmineen on, sitä helpompi urakoitsijan on antaa urakkatarjous ja toteuttaa työ. Kun sopimuksissa on selkeästi esitetty homekorjaustyön sisältö, on sekä rakennuttajalla että sopimuskumppanilla yhteisymmärrys sopimuksen ja työn sisällöstä.

Myös materiaalien säilytys ja purkutöiden suojaus on kirjattava tarkasti. Moni homekorjausurakka on pilattu sillä, että huonosti työmaalla säilytetyt (esimerkiksi kostuneet) materiaalit on laitettu korjaustyön yhteydessä rakenteeseen. Purkutöiden suojaus on usein kirjattu korjaussuunnitelmaan, mutta suojausten tarkastusta ei ole muistettu kirjata valvonta- eikä urakkasopimuksiin. Homevauriokorjauksessa käsitellään terveydelle haitallisia epäpuhtauksia, joten purkutöiden suojausten on oltava kunnossa.

Rakennuttajan tehtävänä on määritellä homevauriokorjauksen urakka-asiakirjat. Ei ole olemassa valmiita urakkasopimusasiakirjoja, joihin olisi kirjattu valmiiksi rakennuttajan homevauriokorjauksen kannalta oleelliset asiat. Rakennuttajan kannattaa tilata urakka-asiakirjojen teko ammattilaiselta (esim. kosteusvauriokorjaussuunnittelija) jotta homevauriokorjauksen yksityiskohdat tulee kirjattua sopimuksiin. Tällaisen ammattilaisen olisi hyvä olla mukana alusta alkaen.

Valvonta- ja urakkatarjouspyynnöissä sekä urakoitsijan ja valvojan kanssa solmittavissa sopimuksissa on oltava ainakin seuraavat lauseet materiaalin säilytyksestä ja purkutöiden suojauksesta sekä korvausvelvollisuudesta:

• Urakoitsija on velvollinen omalla kustannuksellaan ostamaan tilalle uudet vastaavat materiaalit, jos materiaaleja ei ole säilytetty oikein. Valvojalla on oikeus poistaa kastunut, pilaantunut tai pahalle haiseva materiaali urakoitsijan laskuun.
  • Purku- ja suojaustyöt tehdään RATU 82-0383-kortin mukaisesti. Urakoitsija on velvollinen teettämään homeettomaksi siivouksen koko rakennukseen/huoneistoon (riippuen onko kyseessä omakotitalo vai taloyhtiö) sekä puhdistamaan ilmanvaihtokanavistot ja irtaimiston, mikäli purku- ja suojaustöissä havaitaan puutteita.

RATU 82-0383 -kortti

Sopimuslomakkeet

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: