Sopimusasiakirjat

Homekorjaustyön toteuttamista varten tarvitaan kirjalliset sopimusasiakirjat, jotka kertovat mitä korjataan ja miten. Sopimusasiakirjat sisältävät yleensä korjaussuunnitelman, työselosteen ja niihin liittyviä teknisiä asiakirjoja (esim. siivous-, suojaus- ja alipaineistusohjeet). Tarjouspyynnössä ja urakkasopimuksessa sovitaan, kuka vastaa mistäkin ja mitä korjaustyöstä on sovittu.

Korjaussuunnitelmaan, urakka-asiakirjojen laadintaan ja valvontasopimukseen kannattaa panostaa. Mitä yksityiskohtaisempi urakkatarjouspyyntö korjaussuunnitelmineen on, sitä helpompi urakoitsijan on antaa urakkatarjous ja toteuttaa työ. Kun sopimuksissa on selkeästi esitetty homekorjaustyön sisältö, on sekä rakennuttajalla että sopimuskumppanilla yhteisymmärrys sopimuksen ja työn sisällöstä.

Myös materiaalien säilytys ja purkutöiden suojaus on kirjattava tarkasti. Moni homekorjausurakka on pilattu sillä, että huonosti työmaalla säilytetyt (esimerkiksi kostuneet) materiaalit on laitettu korjaustyön yhteydessä rakenteeseen. Purkutöiden suojaus on usein kirjattu korjaussuunnitelmaan, mutta suojausten tarkastusta ei ole muistettu kirjata valvonta- eikä urakkasopimuksiin. Homevauriokorjauksessa käsitellään terveydelle haitallisia epäpuhtauksia, joten purkutöiden suojausten on oltava kunnossa.

Rakennuttajan tehtävänä on määritellä homevauriokorjauksen urakka-asiakirjat. Ei ole olemassa valmiita urakkasopimusasiakirjoja, joihin olisi kirjattu valmiiksi rakennuttajan homevauriokorjauksen kannalta oleelliset asiat. Rakennuttajan kannattaa tilata urakka-asiakirjojen teko ammattilaiselta (esim. kosteusvauriokorjaussuunnittelija) jotta homevauriokorjauksen yksityiskohdat tulee kirjattua sopimuksiin. Tällaisen ammattilaisen olisi hyvä olla mukana alusta alkaen.

Valvonta- ja urakkatarjouspyynnöissä sekä urakoitsijan ja valvojan kanssa solmittavissa sopimuksissa on oltava ainakin seuraavat lauseet materiaalin säilytyksestä ja purkutöiden suojauksesta sekä korvausvelvollisuudesta:

• Urakoitsija on velvollinen omalla kustannuksellaan ostamaan tilalle uudet vastaavat materiaalit, jos materiaaleja ei ole säilytetty oikein. Valvojalla on oikeus poistaa kastunut, pilaantunut tai pahalle haiseva materiaali urakoitsijan laskuun.
  • Purku- ja suojaustyöt tehdään RATU 82-0383-kortin mukaisesti. Urakoitsija on velvollinen teettämään homeettomaksi siivouksen koko rakennukseen/huoneistoon (riippuen onko kyseessä omakotitalo vai taloyhtiö) sekä puhdistamaan ilmanvaihtokanavistot ja irtaimiston, mikäli purku- ja suojaustöissä havaitaan puutteita.

RATU 82-0383 -kortti

Sopimuslomakkeet

Osallistu Pieni eleen vaalittomaan keräykseen. Keräys järjestetään maakuntavaalien suunniteltuna ajankohtana 17.-28.10., vaikka vaalit siirtyivätkin keväälle. Vaalittomalla keräyksellä Pieni ele muistuttaa, että lahjoittaminen onnistuu muutenkin kuin käteisenä keräyslippaaseen. https://bit.ly/2CTMxWw

Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Oivallus, ettei tarvitse selvitä kaikesta yksin, monet muutkin ovat kulkeneet samaa polkua aiemmin. Vertaistoiminta luo uskoa tulevaan, siihen, että tulevaisuus on kaikesta huolimatta olemassa jokaiselle. Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Hengitysliitto kiittää tämän kirjoituksen myötä kaikkia vertaistoimijoita ja toivottaa oikein hyvää kansainvälistä #vertaistuenpäivä'ä:: https://bit.ly/2yq48kQ

Hengitysliitto muistuttaa Asunnottomien yön alla, että sisäilmasta oireilu ja sairastaminen ovat asunnottomuuden riskitekijä. Sisäilmasta sairastavat asunnottomat ovat asunnottomuuden erityisryhmä, joka tunnistetaan vielä huonosti. Sisäilmasta oireilusta juurensa juontavaan asunnottomuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaasti kuntatason ennaltaehkäisevillä ja auttavilla palveluilla.