Rakentamisilmoitukset verottajalle

Rakentamisilmoitus on tehtävä ennen loppukatselmuksen pitoa, sillä verohallinnolta saatu todistus esitetään rakennustarkastusviranomaiselle.

Rakennuttajalla on lain mukaan velvollisuus ilmoittaa tietoja Verohallinnolle rakentamiseen liittyvistä urakoista.

Omakotitalon omistaja tekee homekorjausurakasta rakentamisilmoituksen verohallintoon, jos kyseessä on rakennusluvanvarainen työ. Urakkahinnalla ei ole merkitystä ilmoituksen antamisessa.

Asunto-osakeyhtiö tekee rakentamisilmoituksen homekorjausurakasta, jos urakkasopimuksen arvo on yli 15 000 € ilman arvonlisäveroa. Rakentamisilmoitus annetaan myös silloin, kun 2 tai useampi urakoitsija toimii samalla työmaalla yhtä aikaa tai peräkkäin ja urakkasopimusten yhteenlaskarvo on yli 15 000 € ilman arvonlisäveroa. Asunto-osakeyhtiön urakassa ei ole merkitystä, onko kyseinen työ rakennusluvallinen vai ei.

Asunto-osakeyhtiön rakentamisilmoitus ja sen tekeminen (www.vero.fi)

Rakentamisilmoitusten tekeminen, Paperinen rakentamisilmoitus ja Sähköinen rakentamisilmoitus (www.vero.fi)

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliitto lahjoittaa vuonna 2019 noin 70 häkämittaria 6 paikkakunnan äitiysneuvoloihin ympäri Suomea. Häkämittarien avulla kannustetaan savuttomuuteen ja tuetaan raskausaikana vanhempia nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen. Viime viikolla lahjoituksia tehtiin muun muassa Sallan ja Kemijärven neuvoloihin. Kuvissa terveydenhoitajat Tarja Ojanen, Riitta Vartioniemi-Iso-Heiko ja Maria Lyytikäinen Kemijärveltä sekä terveydenhoitaja Miia Kivelä Sallasta. Lue lisää https://bit.ly/2WNJ7La

Tule kokeilemaan puistogolfia Jyväskylän kirkkopuistoon. Pelit ovat käynnissä tänään ja huomenna Hengitysliiton Kirkkopäivien pisteellä.

#kirkkopäivät #liikunta #puistogolf #urheilu