Rakentamisilmoitukset verottajalle

Rakentamisilmoitus on tehtävä ennen loppukatselmuksen pitoa, sillä verohallinnolta saatu todistus esitetään rakennustarkastusviranomaiselle.

Rakennuttajalla on lain mukaan velvollisuus ilmoittaa tietoja Verohallinnolle rakentamiseen liittyvistä urakoista.

Omakotitalon omistaja tekee homekorjausurakasta rakentamisilmoituksen verohallintoon, jos kyseessä on rakennusluvanvarainen työ. Urakkahinnalla ei ole merkitystä ilmoituksen antamisessa.

Asunto-osakeyhtiö tekee rakentamisilmoituksen homekorjausurakasta, jos urakkasopimuksen arvo on yli 15 000 € ilman arvonlisäveroa. Rakentamisilmoitus annetaan myös silloin, kun 2 tai useampi urakoitsija toimii samalla työmaalla yhtä aikaa tai peräkkäin ja urakkasopimusten yhteenlaskarvo on yli 15 000 € ilman arvonlisäveroa. Asunto-osakeyhtiön urakassa ei ole merkitystä, onko kyseinen työ rakennusluvallinen vai ei.

Asunto-osakeyhtiön rakentamisilmoitus ja sen tekeminen (www.vero.fi)

Rakentamisilmoitusten tekeminen, Paperinen rakentamisilmoitus ja Sähköinen rakentamisilmoitus (www.vero.fi)

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.