Rakentamisilmoitukset verottajalle

Rakentamisilmoitus on tehtävä ennen loppukatselmuksen pitoa, sillä verohallinnolta saatu todistus esitetään rakennustarkastusviranomaiselle.

Rakennuttajalla on lain mukaan velvollisuus ilmoittaa tietoja Verohallinnolle rakentamiseen liittyvistä urakoista.

Omakotitalon omistaja tekee homekorjausurakasta rakentamisilmoituksen verohallintoon, jos kyseessä on rakennusluvanvarainen työ. Urakkahinnalla ei ole merkitystä ilmoituksen antamisessa.

Asunto-osakeyhtiö tekee rakentamisilmoituksen homekorjausurakasta, jos urakkasopimuksen arvo on yli 15 000 € ilman arvonlisäveroa. Rakentamisilmoitus annetaan myös silloin, kun 2 tai useampi urakoitsija toimii samalla työmaalla yhtä aikaa tai peräkkäin ja urakkasopimusten yhteenlaskarvo on yli 15 000 € ilman arvonlisäveroa. Asunto-osakeyhtiön urakassa ei ole merkitystä, onko kyseinen työ rakennusluvallinen vai ei.

Asunto-osakeyhtiön rakentamisilmoitus ja sen tekeminen (www.vero.fi)

Rakentamisilmoitusten tekeminen, Paperinen rakentamisilmoitus ja Sähköinen rakentamisilmoitus (www.vero.fi)